نگاهی به روند قیمت اسلب به عنوان ماده اولیه تولید ورق های فولادی نشان می دهد علاوه بر اینکه قیمت اسلب طی ماه های گذشته در بورس کالای ایران همراه با قیمت ورق کاهش یافته، بلکه میزان این افت بیشتر از قیمت ورق بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»به نقل از بورس نیوز، احسان باقری، کارشناس و فعال بازار فولاد با بیان مطلب فوق گفت: بررسی روند قیمت انواع ورق فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران از زمستان سال گذشته تاکنون بیانگر آن است که از دی ماه تا اردیبهشت امسال قیمت انواع ورق تولیدی این شرکت تقریبا ثابت و با کاهشی جزیی در معاملات روبه رو شده است. اما از اواخر اردیبهشت ماه روند نزولی قیمت ورق آغاز شده که اوج این کاهش از ۱۶ تیر ماه به بعد رخ داده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، از ۱۶ تیر ماه که قیمت انواع ورق فولاد در سراشیبی قیمت قرار گرفته، بیشترین افت قیمت به ورق گرم B اختصاص داشته است به طوریکه متوسط قیمت این محصول از ۱۵۵۰ تومان ۱۶ تیر به ۱۴۱۰ تومان رسیده که به این ترتیب ورق گرم B فولاد مبارکه با کاهش ۹ درصد روبه رو شده است. قیمت ورق گرم C از ۱۵۶۸ تومان به ۱۴۳۵ تومان کاهش یافته که افت ۸ درصدی را نشان می دهد. همچنین ورق سرد Bبا افت ۸ درصدی از ۱۹۰۳ تومان به ۱۷۵۰ تومان رسیده و ورق قلع اندود نیز با کاهش ۵ درصدی از ۲۷۷۲ تومان به ازای هر کیلو به ۲۶۳۰ تومان کاهش یافته است. در پایان نیز قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ۲۱۲۲ تومان ۱۶ تیر به ۱۹۷۵ تومان در حال حاضر رسیده که افت ۶ درصدی را تجربه کرده است.

باقری اظهار کرد: البته این روند در معاملات دو هفته گذشته شدت گرفت به طوریکه قیمت ورق گرم Bو C مبارکه ۱۶ درصد، ورق گالوانیزه G و قلع اندود ۱۰ درصد و ورق سرد B ۱۳ درصد کاهش داشته است.

این فعال بازار فولاد به قیمت اسلب اشاره کرد و گفت: اما برخلاف افت قیمت ورق که تنها به حدود دو ماه اخیر مربوط می شود، نمودار معاملات بورس کالا نشان می دهد که قیمت اسلب از دی ماه سال گذشته در روندی نزولی قرار گرفته و تا به امروز ۱۲ درصدکاهش قیمت را تجربه کرده است.

وی افزود: متوسط قیمت پایه اسلب در بهمن سال گذشته ۴ درصد کاهش، در اسفند ۲ درصد رشد، در فروردین ۲ درصد کاهش، در اردیبهشت ۲ درصد کاهش، در تیر ماه یک درصد رشد و در مرداد ماه ۶ درصد کاهش یافته است. در واقع متوسط قیمت پایه هر کیلو اسلب در دی ماه سال ۹۳ از ۱۴۶۷ تومان به ۱۲۹۴ تومان در مرداد امسال رسیده است که این به معنای افت نزدیک به ۱۲ درصدی قیمت اسلب است.

باقری تصریح کرد: اما نکته قابل توجه معاملات اسلب در بورس کالا به دو هفته گذشته برمی گردد. جایی که فولاد هرمزگان در روز ۱۹ مرداد ماه قیمت پایه اسلب خود را از ۱۳۳۰ تومان به ۱۱۲۰ تومان در تالار معاملات کاهش می دهد که این کاهش به معنای افت ۱۶ درصدی قیمت اسلب در یک روز است. همچنین فولاد خوزستان نیز در روز ۲۱ مرداد قیمت پایه محصولش را از ۱۳۷۵ تومان به ۱۲۰۲ تومان کاهش می دهد که محصول این شرکت نیز با افت ۱۲ درصدی قیمت روبه رو شده است.

این کارشناس در پایان گفت: کاهش قیمت اسلب طی ماه های اخیر به میزان ۱۲ درصد در مقابل افت حدود ۸ درصدی قیمت ورق فولاد، روندی کاملا منطقی را نشان می دهد که مهم ترین دلایل این کاهش قیمت نیز به رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش میزان مصرف این مواد مربوط می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها