دلار

قیمت دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه در پی گزارش های مثبت نرخ بیکاری و تولیدات در آمریکا و افزایش میزان مشاغل بیش از پیش بینی کارشناسان، به بالاترین ارزش هفتگی خود نسبت به ین ژاپن رسید.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، این افزایش ارزش دلار، همچنان تحت تأثیر فشار سیاست های مبهم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره و معاملات نزولی در بازارهای آسیا قرار دارد.

انتشار آمار اشتغال آمریکا در روز جمعه نشان می داد که در ماه ژانویه ۳۰۴ هزار شغل جدید در بازارکار این کشور ایجاد شده است که بالاترین میزان ایجاد شغل ماهانه  در ۱۱ ماه گذشته بوده است.به این ترتیب، هر دلار آمریکا روز دوشنبه ۱۰۹.۵۳ ین معامله شد، رقمی که در طول یک ماه گذشته بی سابقه بوده است.

نیک توییدیل، مدیر عملیات شرکت سیکیوریتیز راکوتن، به رویترز گفته است که افزایش حقوق و مزایای مشاغل(غیر از کشاورزی) در ماه گذشته یکی از حامیان اصلی افزایش قیمت دلار بود.

وی گفته با وجودی که سیاست بانک مرکزی اثری مخرب بر ارزش دلار داشته ولی افزایش بهای سهام و گزارش هایی که اخیرا منتشر شده موجب حمایت از پول ملی شدند.

اما از سوی دیگر گزارش اخیر اشتغال می تواند نشانه ای از یک افت اقتصادی در آینده ای نزدیک باشد و این معامله گران را نسبت به تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در آینده نگران کرده است .

به این ترتیب، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا هفته پیش به ۲.۶۹ درصد رسید که نسبت به بازده ۲.۶۱ درصدی چهار هفته پیش افزایش یافته است. افزایش بازده اوراق آمریکا نشانه خوبی برای افزایش ارزش دلار در کوتاه مدت است – امری که تا حدی نیز محقق شده است

با این وجود، سنگینی معاملات در بازارهای مالی آسیا، فشاری مضاعف را به دلار وارد آورده است. بازار چین به دلیل سال نوی جدید در تعطیلات است و بخش بزرگی از آسیا نیز روزهایی از هفته جاری را تعطیل خواهند بود. این تعطیلات بازارهای ارزی را در آسیا تا حدی نزولی کرده است.

اما طبق پیش بینی های رویترز تصمیم های آتی فدرال رزرو جای نگرانی ندارد. این خبرگزاری می گوید علی رغم بازار قوی اشتغال، انتظار می رود که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را برای سال جاری به دلیل نگرانی ها در مورد کند شدن اقتصاد جهانی، به ویژه اقتصاد چین، ثابت نگه دارد.

اگر پیش بینی رویترز درست باشد و بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش ندهد، دلار همچنان ارزش خود را در مقابل ارزهای جهانی حفظ خواهد کرد.

در سال گذشته، افزایش نرخ بهره در چهار مرحله مهم ترین عامل افزایش ارزش دلار نسبت به دیگر همتایان خود در بازار ارز جهانی بود. ولی اکثر تحلیلگران معتقدند که سال جاری این روند برعکس نخواهد شد چرا که هزینه های استقراض آمریکا قرار است به منوال گذشته باقی بماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها