شریعتمداری

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن از افزایش ظرفیت های تولید طی ۴ دهه گذشته سخن گفت و اظهار داشت: ظرفیت تولید آلومینیوم طی ۴ دهه گذشته ۱۰ برابر شده است و تولید کنسانتره مس و کاتد مس هم ۱.۶ میلیون تن شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایمیدرو ؛محمد شریعتمداری افزود: ظرفیت زنجیره فولاد در ابتدای انقلاب ۲.۴میلیون تن بود اما هم اکنون ظرفیت این بخش به ۲۰۰میلیون تن رسیده است این در حالی است که ۸۰میلیون از این ظرفیت سازی در دولت فعلی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: ظرفیت تولید سیمان نسبت به اوایل انقلاب ۱۴ برابر شده و در آینده نیز ظرفیت به ۱۴۲ میلیون تن خواهد رسید. این رشد در بخش کاشی و سرامیک ۵۰ برابر شده است.

به گفته وی، طی یک سال گذشته رشد ۱۳درصدی در صدور پروانه بهره برداری معادن ایجاد شد و ظرفیت تولید معادن نیز به بیش از ۴۴۰میلیون رسیده است. شریعتمداری همچنین درباره صادرات گفت: صادرات غیر نفتی ۲۱.۹درصد در دوماه اول امسال رشد داشت و به حدود ۷میلیارد دلار رسید که بخش اعظم آن مربوط به حوزه معدن وصنعت است.

شریعتمداری با بیان اینکه در دو ماه امسال در بخش حمل و نقل رشد ۱۰ درصدی و در تولید فولاد رشد ۱۲درصدی را شاهد بودیم، یادآور شد: در شروع انقلاب اسلامی تنها ۸۵۴ واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت بودند، اما امروز این تعداد واحدها که دارای پروانه بهرداری هستند، بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده بخش صنعت طی سال های۵۷ تا ۹۴ حدود ۷ برابر شده است، ادامه داد: در حوزه زیر ساخت ها تنها در سال ۵۷ دو شهرک صنعتی داشتیم، اما تا پایان سال ۹۶ این تعداد به ۵۹۲ شهرک صنعتی فعال رسیده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت  ضمن بیان اینکه آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده و شرایط خطرناکی ایجاد کرده است، به چالش های این بخش اشاره کرد و گفت: رشد منفی صنعت و معدن در سال های قبل سبب شده تا در خلق ارزش افزوده دچار مشکل اساسی شویم.

به گفته شریعتمداری، هزینه حمل و نقل در ایران دو برابر استاندارد جهانی است ‌و این سبب شده تمام ارزش افزوده صنعت و معدن از بین برود.

شریعتمداری اظهار داشت: واردات ۱۳۹قلم کالا ممنوع شد تا رقابت در داخل ایجاد شود و باید از این فرصت استفاده کرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: ۳۰درصد ظرفیت صنایع کشور خالی است و این یک فرصت است تا از ظرفیت های خالی در راستای افزایش تولید استفاده کنیم.

وی معتقد است: اگر نرخ ارز افزایش یابد صنایع داخل ضربه می بیند بنابراین باید یک فرمول جدید و ارتباط سازنده بین وارد کننده و صادرکننده کالا با هدف تامین نرخ ارز ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها