شریعتمداری

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۹ ماهه ۹۶ بیش از ۶ میلیون تن فولاد خام و محصولات فولادی از کشور صادر شده که ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و اگر بخواهیم به ظرفیت ۵۵ میلیون تولید فولاد خام در افق ۱۴۰۴ برسیم باید میزان صادرات را به ۱۵ میلیون تن برسانیم.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد شریعتمداری در مراسم بهره برداری از طرح‌های فولادی و نیروگاهی چادرملو که با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، افزود: در سال ۵۷ و در روزهای اول انقلاب به لحاظ فولادی فقط معدن چغارت را داشتیم و ظرفیت تولید فولاد ۵۰۰ هزار تن و منحصر به فولاد اصفهان بود، اما امروز به ۳۳ میلیون تن تولید فولاد خام رسیدیم و جایگاه چهاردهم جهان را داریم.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۱۱۰ میلیون تن فعالیت فولادی در زنجیره فولاد با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم، تصریح کرد: این ظرفیت تا سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید انواع فولاد کشور را به ۳۰۰ میلیون تن افزایش خواهد داد که مایه افتخار ملی است.

شریعتمداری با بیان اینکه در تولید مس در اول انقلاب صفر بودیم، گفت: البته مقدمات مس سرچشمه فراهم شده بود، اما هیچ گونه برداشتی از آن نداشتیم، اما امروز مجموع تولید مس کشور ۴۰۰ هزار تن است. در حوزه روی نیز ذخایر ارزشمندی داریم و قدم‌های خوبی برداشته شده است و رقم تولید صفر در اول انقلاب را به ۴۵۰ هزار تن افزایش دادیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تولید آلومینیوم در اول انقلاب ۱۲۰ هزار تن بود، ادامه داد: امروز تولید آلومینیوم کشور به ۵۰۰ هزار تن رسیده است. در زمینه تولید سیمان نیز از ۸ میلیون تن اول انقلاب در حال حاضر به ۸۴ میلیون تن ظرفیت رسیده ایم و با طرح‌های در دست اجرا به زودی به ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور می رسیم.

شریعتمداری با بیان اینکه ظرفیت تولید کاشی در اول انقلاب ۶ میلیون متر مربع بود، گفت: این ظرفیت امروز به ۵۵۰ میلیون متر مربع رسیده است. از سوی دیگر ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی شیشه جام اول انقلاب هم اکنون به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش یافته است. در زمینه ظروف شیشه ای از ۵۰ هزار تن تولید در اول انقلاب به ۷۵۰ هزارتن رسیده ایم.

افزایش ۲.۵ برابری زنجیره تولید فولاد کشور در دولت تدبیر و امید

شریعتمداری با اعلام اینکه با افتتاح واحد ذوب چادرملو ظرفیت زنجیره فولاد خام به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: زنجیره تولید فولاد کشور از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۳۰۰ میلیون تن در حال حاضر رسیده و در دولت تدبیر و امید ظرفیت‌های ما ۲.۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه تولید کنسانتره در ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۸ میلیون تن بود، اضافه کرد: در دی ماه امسال این رقم به ۴۹ میلیون تن افزایش پیدا کرد و ۷۵ درصد رشد یافت. در تولید گندله از ۲۱ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۲ میلیون تن در دی‌ماه ۹۶ رسیدیم و ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. از سوی دیگر در تولید آهن اسفنجی از ۱۹ میلیون تن در سال ۹۲ شروع کردیم و امروز از مرز ۳۱ میلیون تن عبور می‌کنیم و اولین تولید کننده آهن اسفنجی در دنیا هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تولید شمش در ابتدای دولت یازدهم ۲۴ میلیون تن بود، گفت: در تولید شمش الان به ۳۲ میلیون تن رسیدیم و ۳۳ درصد افزایش تولید داشتیم. در نورد از ۳۱ میلیون تن ظرفیت تولید به ۴۰ میلیون تن رسیدیم و ۲۹ درصد افزایش تولید داشتیم.

شریعتمداری با بیان اینکه این افزایش تولیدها با دقت انتخاب شده است، تصریح کرد: یعنی تلاش کردیم تا این عدم توازن در زنجیره فولاد را به حداقل ممکن کاهش دهیم. در حوزه صادرات نیز در ۹ ماهه ۹۶ بیش از ۶ میلیون تن فولاد خام و محصولات فولادی به جهان صادر شده که ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و اگر بخواهیم به ظرفیت ۵۵ میلیون تولید فولاد خام در افق ۱۴۰۴ برسیم باید میزان صادرات را به ۱۵ میلیون تن برسانیم و دنبال ظرفیتهای صادراتی جدید باشیم.

وی با بیان اینکه در این دولت عملیات اکتشاف خوبی انجام شده است، گفت: ۵۰ هزار کیلومتر عملیات اکتشافی فقط در استان یزد انجام شده است، معادن جدیدی کشف شده است و به محض قطعیت یافتن و اعلام این ذخایر استان یزد به رتبه اول خود در ذخایر سنگ آهن باز خواهد گشت.

منبع:شاتا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها