انتظار می رود معاملات پلی پروپیلن ها در روزهای آتی با رونق بیشتری در بورس کالای ایران روبه رو شود.

پوریا اسکندری کارشناس بازار پلیمر با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان پیش از عید نوروز اقدام به خرید پلی پروپیلن ها از بورس کالای ایران کرده بودند و در زمان تعطیلات نیز موجودی انبار خود را حفظ کرده اند، پس از نوروز اندکی حجم خرید پلی پروپیلن ها کاهش یافته بود، اما با مصرف موجودی انبارها به احتمال زیاد رونق دوباره به معاملات پلی پروپیلن ها در بورس کالای ایران بازگردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر تولیدکننده ها تا اواخر فروردین ماه از ذخیره انبار خود که پیش از نوروز خریداری کرده اند، استفاده می کنند، گفت: بیشتر کارشناسان و فعالان حوزه محصولات پتروشیمی اعتقاد دارند با پایان فروردین ماه رونق بیشتری به معاملات بورس کالای ایران بازگردد و شاهد افزایش حجم مبادلات با شروع اردیبهشت ماه باشیم.

به گفته وی در حال حاضر صادرات پلی پروپیلن ها به ترکیه سود قابل توجه ای دارد، چرا که بیشتر تولیدکننده های ترکیه در زمان افت قیمت محصولات پتروشیمی، خریدهای خود را محدود کرده بودند و از موجودی انبارهای خود استفاده کردند، اما در حال حاضر که قیمت ها به ثبات نسبی رسیده است، بیشتر تمایل به خرید پلی پروپیلن ها نشان می دهند.

این کارشناس بازار پلیمر با اشاره به اینکه قیمت ها در بورس کالای ایران براساس عرضه و تقاضا کشف می شود، تاکید می کند: نباید با اعمال برخی محدودیت ها بورس کالا را از نظام عرضه و تقاضا و کشف عادلانه قیمت ها دور کنیم، چراکه کشف قیمت براساس رقابت خریداران و فروشندگان، باعث ایجاد رقابت میان شرکت های پتروشیمی می شود و این امر در نهایت به افزایش کیفیت محصولات منجر می شود.

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا، بازار محصولات پتروشیمی را با رشد قیمت ها مواجه نمی کند؟ می گوید: کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا بازار محصولات پتروشیمی را به سوی تعادل هدایت خواهد کرد نه رشد قیمت، البته شاید در مقطعی از زمان شاهد رشد قیمت ها باشیم، اما به مرور قیمت محصولات پتروشیمی به ثبات رسیده و تولیدکننده و مصرف کننده بهترین قیمت ها را بر تابلوی بورس کالا ثبت خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها