Descending-coins.jpgبررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته نشان می دهد قیمت سکه در سررسیدهای مختلف به میزان قابل توجهی تحت تاثیر بهای اونس قرار گرفت به طوریکه نوسانات طلای جهانی، جذابیت بازار آتی را دوچندان کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم معاملات آتی سكه طلا طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۲۳ هزار و ۳۴۵ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۲ هزار میلیارد و ۲۳۳ میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که حجم معاملات بازار آتی طی دو هفته گذشته ۱۷ هزار و ۵۶ قراداد ثبت شد که این نشان از رشد ۳۶ درصدی حجم معاملات در هفته گذشته دارد.

بر این اساس طی هفته گذشته از سررسیدهای فعال در بازار آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۷ هزار و ۷۴۵ قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد و ۷۰۲ میلیون ریال به قرارداد تحویل اردیبهشت  سال آینده اختصاص داشت.  این در شرایطی است که سر رسید اسفند ماه با حجم سه هزار و ۵۳۵ قرارداد و به ارزش بیش از ۲۸۶ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل دی با یک هزار و ۷۳۹  قرارداد به ارزش ۱۶۴ میلیارد ریال اختصاص یافت. همچنین قرارداد تحویل آبان حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با ۸۴۹ قرارداد به ارزش بیش ۸۰ میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.

همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بهای سکه در بازار آتی نسبت به ابتدای هفته با افت قیمت رو به رو شد؛ به طوری که سکه سررسید آبان ماه با کاهش ۰/۵۴ درصدی با نرخ ۹۴۴ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی با قیمت ۹۴۵ هزار تومان به فروش رسید که افت ۰/۷۳ درصدی را در روز پنج شنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت ۹۴۸ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۸۲ درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اردیبهشت با قیمت ۹۵۶ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و افت ۰/۷۹ درصدی را نسبت به روز چهارشنبه اخیر تجربه کرد.

از سویی در بازار سکه نقدی نیز روز پنج شنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با افت اندک قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۴۱ هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت ۴۷۲ هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۵۰ و سکه یک گرمی با نرخ ۱۷۰ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

به عقیده برخی از تحلیلگران ، قیمت طلا در شرایط کنونی همچنان تحت تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا و انتشار بیانیه نشست اخیر فدرال رزرو قرار خواهد داشت که مسئله می تواند تاثیر زیادی بر روند نزولی بازار سکه در هفته آتی بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها