نقره

مدیربازارمشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده شمش نقره به زودی در بورس کالا راه اندازی می شود گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی ابزارهای مالی مبتنی بر نقره، علاوه بر فعالان تخصصی این حوزه، فعالان بخش طلا و صندوق های طلا نیز جذب معاملات نقره در بورس کالا شوند.

به گزارش کالاخبر به نقل از صدای بورس،رحمان آراسته، به مزیت های گواهی سپرده شمش نقره اشاره کرد و گفت: محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در زمان خرید، استاندارد بودن کالا، امنیت شرایط نگهداری و هزینه انبارداری با نرخ بسیار پایین تر از صندوق های امانات و فراهم بودن بستر های معاملاتی متنوع برای سرمایه گذاری بر روی دارایی از مهم ترین مزایای این بازار است.

وی به ویژگی‌های اصلی گواهی سپرده نقره اشاره کرد و گفت:گواهی سپرده نقره بر پایه شمش نقره یک کیلوگرمی با حداقل عیار ۹۹۹ است که نام و علامت تجاری کارخانه سازنده و شماره سریال و وزن و عیار آن باید روی آن درج شود.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا در پاسخ به این سوال که گواهی سپرده کالایی نقره چه مزیت‌هایی نسبت به کالای فیزیکی دارد؟ گفت:از مزیت های گواهی سپرده شمش نقره نسبت به کالای فیزیکی می توان به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در زمان خرید، استاندارد بودن کالا، امنیت شرایط نگهداری و هزینه انبارداری با نرخ بسیار پایین تر از صندوق های امانات و فراهم بودن بستر های معاملاتی متنوع برای سرمایه گذاری بر روی دارایی، اشاره کرد.

بازیگران اصلی بازار

آراسته همچنین به روش معامله، حجم معاملات و بازیگران اصلی این بازار اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده نقره نیز همانند سایر معاملات گواهی سپرده، حراج پیوسته است. بازیگران اصلی این بازار نیز علاوه بر فعالان تخصصی این حوزه، پیش بینی می‌شود فعالان بخش طلا و صندوق های طلا نیز جذب این بازار شوند. با توجه به کمتر بودن قیمت این دارایی نسبت به طلا، فعالان خرد بیشتری جذب این بازار خواهند شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت نقره نسبت به طلا(شمش یا سکه) مناسب تر است، به همین دلیل سرمایه گذارانی که قصد دارند به صورت خرد سرمایه گذاری کنند، بیشتر به گواهی سپرده نقره روی می آورند. بنابراین گواهی سپرده شمش نقره می تواند جای خود را در میان سرمایه گذاران باز کند و برای سرمایه گذاری بسیار جذاب خواهد بود.

چالش‌های پیش روی تولید کنندگان نقره

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا به چالش تولیدکنندگان نقره اشاره کرد و در خصوص اینکه ابزارهای مالی بورس کالا تا چه میزان می تواند در رفع این مشکلات نقش داشته باشد؟ توضیح داد:یکی از مشکلات فعالان این حوزه این است که بازار مالی منظمی برای تعیین قیمت نقره وجود ندارد علاوه بر این، اطلاعات کافی در خصوص آنالیز و استانداردهای حاکم بر فلز نقره بر عکس طلا وجود نداشته و کالای قاچاق و بی کیفیت نیز در بازار وجود دارد، همچنین واردات نقره مشمول معافیت مالیاتی است اما تولید آن مشمول این معافیت نیست. افزایش تولید در کارخانجات تولید نقره و پاسخ به نیاز داخلی و ایجاد امکانات برای صادرات یکی از موضوعاتی است که بورس می تواند کمک شایانی به آن کند.

آراسته در خصوص برنامه های بورس کالا در خصوص شمش نقره در آینده نزدیک گفت:راه اندازی گواهی سپرده پیوسته شمش نقره،راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله شمش نقره ومجوز به صندوق های سرمایه گذاری جهت خرید گواهی شمش نقره و همچنین مجوز انجام معاملات مشتقه نقره توسط صندوق‌های سرمایه گذاری از برنامه‌های آینده بورس کالا در خصوص شمش نقره است.

مدیر بازارمشتقه و صندوق‌های کالایی در خصوص اینکه توسعه بازار گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های چند کالایی چه تاثیری بر رونق بازار دارد؟ افزود:توسعه دارایی های پایه و صندوق های کالایی ضمن جذب فعالان بیشتر در این بازارها، به مدیریت نقدینگی سرگردان در جهت کاهش فشار تورم در کشور کمک می کند.

وی اضافه کرد: تا کنون بیش از ۶۳ همت نقدینگی جذب صندوق های طلا شده است لذا می توان پیش بینی کرد در صورتی که صندوق های طلا وجود نداشتند، این مبلغ به صورت سفته بازارانه جذب بازارهای سکه و دلار می شد.

آراسته در پاسخ به این سوال که آیا برای کالاهایی همچون مس، سرب، روی و... هم برنامه مشابهی وجود دارد؟ گفت:بورس کالا در صدد توسعه دارایی های پایه بر روی دایره گسترده ای از دارایی های پایه است به طوری که مطالعات بر روی سایر دارایی های پایه از جمله محصولات فولادی نیز در حال انجام است و دارایی های پایه جدید در صورت پذیرش در بورس، راه اندازی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها