بزرگ

معاون اقتصادی گروه صنعتی و معدنی زرین گفت: در حال حاضر نبود بازار مالی منظم و شفاف برای تعیین قیمت و عدم اطلاعات کافی در خصوص آنالیز و استانداردهای حاکم بر فلز نقره، از جمله مشکلات این صنعت است که راه اندازی معاملات شمش نقره در بورس کالا بر پایه استاندارد بازارهای جهانی مشخص می تواند به این مشکلات خاتمه دهد؛ همچنین عموم سرمایه گذاران و مردم نیز به زودی شاهد ورود یک دارایی جذاب و امن به سبد دارایی خود خواهند بود.

مجتبی بزرگ معاون اقتصادی گروه صنعتی و معدنی زرین در گفت و گو با کالاخبر، اظهار داشت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش نقره و همچنین سایر ابزارهای مالی بر پایه نقره در بورس کالا، این فلز به فضای استاندارد نزدیک شده و بازار منظم مالی بر پایه این دارایی برای سرمایه گذاران ایجاد می شود.

او افزود: قرار گرفتن نقره بر تابلوی بورس کالا حتی می تواند عموم مردم را به سرمایه گذاری شفاف روی این دارایی در کنار طلا ترغیب کند که منافع این اتفاق به تولید و سرمایه گذار می رسد.

۵ مزیت بزرگ بورسی شدن نقره

بزرگ به مزایای معاملات گواهی سپرده شمش نقره برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: اولین و مهم ترین مزیت گواهی سپرده شمش نقره این است که مالیات بر ارزش افزوده در زمان خرید محاسبه می شود و اگر سرمایه گذاران بخواهند در یکسال آینده کالا را دریافت کنند، تغییرات قیمتی افزایشی، تاثیری در مالیات بر ارزش افزوده نخواهد داشت.

وی افزود: مزیت دوم، آگاهی خریداران از اطلاعات دقیق نقره خریداری شده است؛ به طوری که اطلاعات و مشخصات کامل کالا و تولیدکننده بر روی کالا درج شده و سرمایه گذاران، گواهی سپرده شمش نقره یک کیلویی با عیار ۹۹۹.۹ و وزن تضمین شده بر مبنای استانداردهای جهانی را خریداری می کنند.

وی ادامه داد: مزیت سوم، محاسبه خدمات انبارداری با نرخ بسیار پایین در بورس کالا نسبت به انبارداری در بانکها است، ضمن اینکه امکانات ویژه برای انبارداری همچون صندوق های ایمن و دوربین های مختلف و با نظارت کامل وجود دارد. لذا انبارداری شمش نقره در بورس کالا این اطمینان را به خریدارمی دهد که دارایی وی در مقابل ریسک هایی همچون سرقت و آتش سوزی محافظت می شود و بیمه، یکی از ارکان اصلی نظام انبارداری در بورس کالاست.

بزرگ اظهار کرد: مزیت بعدی، استفاده از ابزارهای مالی در گواهی سپرده نقره و آپشن هایی است که جهت مدیریت ریسک در خرید کالا برای سرمایه گذار صورت می گیرد به طوری که گواهی سپرده نقره می تواند به عنوان یک دارایی جدید به پرتفوی سرمایه گذار اضافه شده و ریسک پرتفوی سرمایه گذار را مدیریت کند؛ در این میان معاملات آتی، اختیار معامله و صندوق های کالایی نیز روی این دارایی راه اندازی خواهد شد.

وی عنوان کرد: مزیت پنجم این است که در این ابزار، مالیات بر عملکرد مشمول معافیت است و می تواند مزیت خوبی تلقی شود؛ ضمن اینکه سرمایه گذار می تواند از ابزارهای تامین مالی جهت تامین مواد اولیه استفاده کند.

وی تاکید کرد: لذا معاملات گواهی سپرده شمش نقره برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران مزیت های زیادی دارد و آنها می توانند از مزایای آن بهره مند شوند و خوشبختانه بورس کالا به زودی این شرایط را برای تولید کننده و سرمایه گذار فراهم می کند.

جذابیت نقره برای سرمایه گذاری

معاون اقتصادی گروه صنعتی و معدنی زرین در پاسخ به این سوال که آیا گواهی سپرده شمش نقره هم مانند طلا با استقبال سرمایه گذاران در بورس کالا مواجه می شود، گفت: قطعا این اتفاق رخ می دهد چون نقره تقاضای صنعتی دارد و تفاوت آن با طلا در این است؛ ضمن اینکه خارج شدن اقتصاد از رکود می تواند تقاضای این فلز را افزایش دهد. به همین دلیل برای سرمایه گذارها جذاب خواهد بود؛ همچنین قیمت آن نسبت به طلا مناسب تر است و به همین دلیل سرمایه گذاران با سرمایه های بسیار خرد هم به آن جذب می شوند.

وی با بیان اینکه همواره یک رابطه تاریخی بین طلا و نقره وجود دارد و به نوعی می توان گفت، طلا و نقره رقیب یکدیگر نیستند، افزود: در سالهای گذشته طلا در مواجه با اخبار و شرایط سیاسی و اقتصادی واکنش سریع تری نسبت به نقره نشان داده است؛ زیرا بیش از ۳۵ درصد از مصرف نقره در صنعت استفاده می شود و میزان مصرف آن در صنعت اجازه نمی دهد نقره مانند طلا و سکه هر لحظه افزایش قیمت داشته باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین استفاده صنعتی از نقره، قیمت آن را قابل پیش بینی تر و جذاب می کند و سرمایه گذاران می تواند با خیال راحت تری در این بازار سرمایه گذاری کند.

بزرگ تصریح کرد: ضمن اینکه قیمت نقره نسبت به طلا مناسب تر است؛ به همین دلیل سرمایه گذارانی که قصد دارند به صورت خرد سرمایه گذاری کنند، بیشتر به گواهی سپرده نقره روی می آورند. بنابراین گواهی سپرده شمش نقره می تواند جای خود را در میان سرمایه گذاران باز کند و برای سرمایه گذاری بسیار جذاب باشد. مخصوصا رشدی که در حال حاضر نقره دارد، طی ۱۲ سال گذشته بی سابقه بوده و ادامه این روند نیز محتمل است.

وی در ادامه اضافه شدن نقره در کنار طلا به سبد سرمایه گذاران را اتفاقی جذاب و مورد نیاز بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: بازارهای مختلف جایگزین یکدیگر نیستند و قرار نیست نقره جای طلا را بگیرد؛ زیرا نقره جذابیت خاص خود را دارد و می تواند به پرتفوی سرمایه گذاری کمک کند تا سرمایه گذاران ریسک کمتری را تحمل کنند؛ همچنین نقره به طلا وابستگی ندارد و می تواند کنار طلا قرار بگیرد و سود خود را عاید سرمایه گذار کند.

کمک بورس کالا به صنعت نقره

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تولیدکنندگان این حوزه با چه مشکلاتی مواجه هستند و ابزارهای مالی بورس کالا تا چه میزان می تواند در رفع این مشکلات نقش داشته باشد، گفت: یکی از مشکلات این حوزه این است که بازار مالی منظمی برای تعیین قیمت نقره وجود ندارد که بورس کالا می تواند کمک کند تا بازار منظم مالی برای این صنعت ایجاد شود.

بزرگ عنوان کرد: علاوه بر این، اطلاعات کافی در خصوص آنالیز و استانداردهای حاکم بر فلز نقره بر عکس طلا وجود نداشته و کالای قاچاق و بی کیفیت نیز در بازار وجود دارد که امیدواریم با تعریف استانداردها و با ورود شمش نقره به بورس کالا به این سمت حرکت کرده و فلز نقره به فضای استاندارد نزدیک شود تا در بین اقشار مختلف و عموم مردم شناخته شود.

وی ادامه داد :عمده ترین مشکل صنعت نقره این است که واردات نقره مشمول معافیت مالیاتی است؛ ولی تولید آن مشمول این معافیت نیست و این موضوع رقابت را سخت می کند. اگر قرار است از تولید حمایت کنیم باید تولید این محصول نیز معاف از مالیات باشد. ولی متاسفانه اینطور نیست و تولیدکننده مجبور است با کالای معاف از مالیات رقابت کند و این از دیگر مشکلاتی است که امیدواریم با کمک تصمیم گیران برطرف شود.

وی ادامه داد: افزایش تولید در کارخانجات تولید نقره و پاسخ به نیاز داخلی و ایجاد امکانات برای صادرات یکی از موضوعاتی است که بورس می تواند کمک کند تا این اتفاقات رخ دهد.

به گفته وی، استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا برای صادرات نقره نیز می تواند در آینده رخ دهد تا تولیدکنندگان نقره از مزایای این شیوه معاملاتی نیز بهره مند شوند.

استفاده از ابزارهای مالی در صنعت نقره

وی در بخش پایانی این مصاحبه به راه اندازی معاملات مشتقه و صندوق نقره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مرجع قیمت گذاری در بازار نقره برگرفته شده از بازارهای جهانی است، لذا استفاده از ابزارها و بازارهای مالی به تولید کننده و سرمایه گذار کمک می کند تا بتوانند ریسک خود را در برابر نوسانات قیمت های جهانی مدیریت کند.

وی اضافه کرد: استفاد از ابزارهای مالی بورس کالا مانند گواهی شمش، معاملات مشتقه و صندوق های نقره می تواند کمک بزرگی به سرمایه گذاران کرده و ریسک آنها را پوشش دهد.ضمن اینکه تولید کننده هم می تواند با اطمینان خاطر کالا را بفروشد و خیال سرمایه گذار هم راحت باشد که به دلیل عرضه کالای استاندارد در بورس، نقره ای که خریداری می کند با بازارهای جهانی همخوانی کامل دارد.

به گفته معاون اقتصادی گروه صنعتی و معدنی زرین، اگرمعافیت هایی که برای واردات نقره در نظر گرفته شده است به تولیدکننده نیز اعطا شود، می توانیم شاهد تولد بازار جدیدی باشیم که در آینده هم تولید این دارایی ارزشمند در کشور رشد کند و هم سرمایه گذاران و عامه مردم یک کالای جذاب و امن در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشند و موجبات صادرات و ارزآوری این محصول در کشور نیز فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها