شمش طلا

جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران از راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا در روزهای آینده خبر داد. با راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا، میتوان با وجه «۰.۱ گرم» در بازار طلا سرمایه گذاری کرد. کارشناسان با خوش‌بینی نسبت به این رویداد از سرمایه‌گذاری آسان‌تر در بازار طلا و مزیت‌های آن با راه اندازی این گواهی‌ها خبر می‌دهند. 

مزیت‌های چهارگانه گواهی سپرده شمش طلا

محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه گواهی سپرده شمش طلا، اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت خواهد داشت، گفت: گواهی سپرده شمش طلا که هر ورقه آن 100 سوت طلا (معادل یک دهم گرم طلای عیار ۲۴) خواهد بود، گواهی است که به پشتوانه طلای موجود در خزانه بانک ها در بورس کالا معامله خواهد شد و دارندگان گواهی به نوعی مالک شمش های طلای استاندارد هستند.

به گفته الهی فرد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و روند تورمی موجود، سرمایه گذاران تمایل دارند سرمایه و نقدینگی خود را به دارایی های با ثبات و با نقد شوندگی سریع تبدیل کنند که از کاهش ارزش سرمایه آن ها پیشگیری شود.

او افزود: از طرفی باتوجه به نوسان موجود در قیمت و ارزش برخی دارایی ها که ریسک سرمایه گذاران را بالا می برد، سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خود را تبدیل به دارایی هایی کنند که ریسک کاهش ارزش در آن ها پایین تر از سایر دارایی ها است؛ در نتیجه اقبال عمومی برای تبدیل نقدینگی سرمایه گذاران به ویژه اشخاص حقیقی (سرمایه گذاران خُرد) به طلا، امری بدیهی و منطقی است.

الهی فرد در توضیح مزایای مهم و اصلی این ابزار مالی اظهار کرد: امکان تبدیل سرمایه های خُرد اشخاص به طلا به عنوان کالایی با دوام و درجه نقد شوندگی بسیار بالا از طریق خرید اوراق گواهی سپرده شمش طلا به میزان مورد نظر مهیا می شود. همچنین امنیت بالای سرمایه گذاری از دیگر مزایای این ابزار مالی بورس کالا به شمار می رود.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس تصریح کرد: باتوجه به اینکه معاملات در بستر بورس کالا انجام می شود لذا کیفیت و کمیت دارایی پایه که همان طلا است، کاملا تضمین شده و خریدار هیچگونه دغدغه ای از بابت کیفیت،کمیت یا نگرانی از تقلبی بودن کالا نخواهد داشت. همچنین طلای موجود در خزانه بانک ها دارای بیمه است.

به گفته الهی فرد، حذف ریسک نگهداری کالا از دیگر مزایای این ابزار است. به بیان ساده، باتوجه به اینکه شمش طلا در صندوق بانک ها نگهداری می شود، لذا تامین امنیت از حیث نگهداری و نقل و انتقال بر عهده بانک های طرف قرارداد بورس کالاست و هیچ گونه ریسکی از جمله سرقت متوجه خریدار گواهی سپرده شمش طلا نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: کاهش کارمزد خرید نسبت به انجام معامله به صورت فیزیکی در بازار و همچنین شفاف شدن قیمت های خرید و فروش و کاهش مابه التفاوت قیمت خرید و فروش دیگر مزیت این ابزار به شمار می رود.

جذابیت‌هایی که گواهی سپرده شمش طلا دارد

احمد بیات، کارشناس بازارهای کالایی درباره جذابیت معاملات گواهی سپرده شمش طلا به کالاخبر گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا به صورت پیوسته انجام می شود و در بستر آنلاین، مشتریان میتوانند به آن دسترسی داشته باشند و معاملات را انجام بدهند. کالاهای قابل معامله در بستر بورس کالا با استعلام و اطمینان از اصالت معامله انجام می شود و نگرانی مربوط به اعتبار معاملات را که نزد خریداران است، برطرف می‌کند.

به گفته بیات معاملات در این بازار نسبت به هزینه‌های که بازار سنتی دارد، با هزینه ناچیز مبادلاتی انجام می‌شود و همین می‌تواند به عنوان مزیت شناخته شود. گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند هم سرمایه‌های خُرد را در بازار جذب کند و هم عمق معاملات را افزایش دهد؛ بدین ترتیب افراد با سرمایه‌های اندک می‌توانند وارد بازار گواهی سپرده شمش طلا شوند. پیش‌تر تجربه گواهی سپرده سکه نشان داد که این دست از قراردادها می‌توانند بخشی از سرمایه های خُرد را جذب کنند و به معاملات عمق بیافزاید.

این کارشناس بازارهای کالایی اظهار کرد:سرمایه‌گذاری که به این بازار می‌آید، هدفش این است که بدون نیاز به تحویل فیزیکی خرید و فروش کند، با قراردادهای گواهی سپرده شمش طلا این امنیت در انبار (خزانه بانک) شکل می‌گیرد و بدون اینکه نیاز به جابه جایی باشد، سرمایه گذار میتواند خرید و فروش را انجام دهد و از نوسانات قیمت دارایی پایه، سود کسب کند.

وی تصریح کرد: از جمله مزیت های دیگر که با راه اندازی قراردادهای گواهی سپرده شمش طلا ایجاد می‌شود، بحث انبارداری در بورس کالاست که در مورد طلا، بانک ها تضامین لازم را ارایه کرده اند و خریدار و دارنده گواهی سپرده شمش طلا این اطمینان را دارد و با هزینه نسبتا اندک انبارداری، هم امنیت این دارایی حفظ میشود و هم اینکه نگرانی‌ها برطرف می‎شود.

بیات همچنین اظهار کرد: مادامی که این دارایی حفظ شود، طبیعتاً به مثابه اوراق بهادار به فروش می‌رود و می‌تواند وجه آن را یک روز بعد از فروش، دریافت و توسط کارگزار به حسابش واریز کند. در مجموع فعال شدن گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند، ابزاری باشد که به سرمایه گذاری آسان تر در بازار طلا کمک کند.

از نگاه بیات، در صورتیکه بازار قراردادهای آتی شمش طلا نیز راه اندازی ‌شود، علاوه بر مزایای بازار گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند ویژگی‌های بازار قراردادهای آتی را هم در اختیار ذی‌نفعان آن بگذارد. از جمله این مزیت‌ها، اهرمی بودن بازار است؛ بدین معنا که سرمایه گذاران با سرمایه بسیار پایین‌تر می‌توانند نسبت به معاملات اقدام کنند (بسته به شرایطی که بورس کالا تعریف می‌کند). معمولا وجه تضمین اولیه هم یا یک چهارم یا یک هفتم ارزش دارایی است و همین ویژگی می‌تواند به جذابیت معاملات آتی شمش طلا کمک کند.

وی در پایان عنوان کرد: همین طور دو طرفه بودن معاملات شمش طلا مزیت دیگری خواهد بود، بدین ترتیب در معاملات آتی شخص می‌تواند بدون اینکه دارایی را داشته باشد و با تحلیل اینکه بازار کاهشی یا افزایشی خواهد بود، در موقعیت‌های فروش یا خرید قرار می‌گیرد؛ بدین ترتیب هم دارایی، دارایی مطلوبی خواهد بود و هم ابزار برای سرمایه گذاران جذاب است و امکان پوشش ریسک از نوسانات قیمتی در آینده نیز مهیا شود.

گواهی سپرده شمش طلا، پایان محدودیت معاملات سنتی

رسول علی محمدی، کارشناس بازارهای کالایی درباره مزیت‌های راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا به کالاخبر گفت: گواهی سپرده طلا، بسیاری از محدودیت های سرمایه گذاری سنتی در بازار طلا را پوشش می دهد و ریسک نگهداری، کیفیت، امنیت و تسهیل معاملات باعث می شود بسیاری از معامله گرانی که به صورت سنتی در بازار طلا حاضر هستند، از این ابزار مالی استقبال کنند؛ همچنین چون کالا به صورت فیزیکی در بازار گواهی یا قرارداد آتی ردوبدل نمی شود، لذا ریسک سرقت در آن صفر خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازارهای کالایی، نقدشوندگی این ابزار قطعا با توجه به برخط بودن معاملات بهتر خواهد بود و این قابلیت به بهبود معاملات خواهد انجامید.

علی‌محمدی در پاسخ به دلایل جذابیت این ابزارها برای سرمایه گذاران نیز گفت: به جهت نوسانات و تورم موجود در کشور به صورت سنتی همواره طلا و مشتقات آن از سکه گرفته تا شمش می تواند به عنوان سپری برای کسانی که دارایی یا سرمایه ای را در اختیار دارند به شمار رود تا به این شیوه و به کمک این ابزارها حفظ ارزش کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها