• ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
  • کد خبر: 88482
نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا که معامله‌گران سرگرم ارزیابی عوامل متضاد عرضه و نگرانی‌های پیرامون تقاضا بودند، تغییر چندانی نداشت.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت با ۲ سنت کاهش، به ۸۰ دلار و ۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت کاهش، به ۷۴ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز دوشنبه که حمله پهپادی اوکراین به پایانه صادرات سوخت شرکت نواتک در اوست لوگا، نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن تقاضا را برانگیخت، با حدود ۲ درصد افزایش بسته شدند. تحلیلگران می‌گویند نواتک احتمالا فعالیت در مقیاس گسترده را تا سه هفته دیگر از سرخواهد گرفت.

تحلیلگران در گروه تحقیقاتی ANZ Research در یادداشتی نوشتند: هر چند خسارت به اسکله‌های بارگیری در پایانه اوست لوگا، برای مدت کوتاهی در صادرات وقفه ایجاد کرد اما این اقدام، چشم انداز ورود جنگ روسیه و اوکراین به مرحله جدیدی که در آن دو طرف، زیرساخت انرژی حساس را هدف حمله قرار می‌دهند را ترسیم کرد.

در خاورمیانه، نیروهای آمریکایی و انگلیسی، دور جدیدی از حملات علیه اهدافی در یمن را انجام دادند. عملیات دریایی یمن در منطقه دریای سرخ، باعث تغییر مسیر کشتی‌ها و ایجاد نگرانی‌هایی نسبت به تورم شده است. نیروی مسلح یمن اعلام کرد حملاتش به کشتی‌های اسرائیلی، در همبستگی با مردم فلسطین و در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به غزه بوده است.

بعضی از تحلیلگران به عوامل بنیادین کوتاه مدت بازار، خوش بین مانده‌اند. لئون لی، تحلیلگر شرکت «سی ام سی مارکتس» در این باره گفت: بدون هیچ نگرانی نسبت به رکود اقتصادی، تاثیر هوای نامساعد بر تولید نفت آمریکا و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، همچنان از قیمت نفت پشتیبانی می‌کند.

در آمریکا، سازمان خط لوله داکوتای شمالی روز دوشنبه اعلام کرد: ۲۰ درصد از تولید نفت داکوتای شمالی به دلیل شرایط جوی نامساعد و دشواری فعالیت، تعطیل مانده است.

با این حال، نگرانی‌ها نسبت به روند احیای اقتصادی شکننده چین که تردیدهایی را نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت برانگیخته است، بر بازارها سنگینی می‌کند. سیاستگذاران چینی، تدابیری را برای تقویت اقتصاد اعلام کرده‌اند اما مصرف داخلی ضعیف مانده و باعث شده است معامله‌گران نفت نسبت به چشم انداز تقاضا، مضطرب شوند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه، حدود ۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود طی مدت مذکور، ذخایر سوخت‌های تقطیری کاهش و ذخایر بنزین افزایش پیدا کرده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها