• ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
  • کد خبر: 88424
نفت

قیمت نفت معاملات روز جمعه را با اندکی کاهش به پایان برد اما تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اختلال در عرضه نفت که دغدغه‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد چین و جهان را تحت الشعاع قرار داد، رشد هفتگی به ثبت رساند.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت با ۵۴ سنت کاهش، در ۷۸ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۷ سنت کاهش، در ۷۳ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، حدود ۰.۵ درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از یک درصد صعود کرد.

در چین، رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، تردیدهایی را درباره این پیش‌بینی‌ها که تقاضا در این کشور، باعث رشد جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ خواهد شد، ایجاد کرد.

باب یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی در بانک میزوهو گفت: بازار سهام چین در هفته گذشته، به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر رسید. نشانه کاهش تقاضا، باعث کاهش قیمت معاملات نفت خام در روز جمعه شد.

در خاورمیانه، ریسک‌های ژئوپلیتیکی، از قیمت‌ها در هفته حمایت کردند. اگرچه تنش‌ها در خاورمیانه، هیچ تولید نفتی را متوقف نکرده است، اما اختلال عرضه در لیبی ادامه دارد.

نهاد خط لوله داکوتای شمالی روز جمعه اعلام کرد حدود ۳۰ درصد از تولید نفت در این ایالت که سومین ایالت تولیدکننده بزرگ این کشور است، به دلیل سرمای شدید، متوقف مانده است. تولید نفت این ایالت در اواسط هفته گذشته، حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز یا بیش از نیمی، کاهش یافته بود.

رگولاتور ایالتی روز جمعه اعلام کرد بازگشت تولید به سطح عادی ممکن است یک ماه طول بکشد.

کریگ اِرلام، تحلیلگر شرکت کارگزاری OANDA درباره وضعیت بازار گفت: اختلال در عرضه، همچنان یک ریسک صعودی به شمار می‌رود اما خطرات نزولی از جمله اقتصاد جهانی هم وجود دارند.

در همین حال، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد تعداد دکل‌های نفتی فعال در آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آینده است، در هفته گذشته، با ۲ حلقه کاهش، به ۴۹۷ حلقه رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته، پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۴ را بالا برد اما پیش‌بینی این آژانس از رشد تقاضا، نصف پیش‌بینی‌های اوپک است. این آژانس مستقر در پاریس همچنین اعلام کرد در صورت عدم وجود اختلالات قابل توجه در عرضه، بازار در سال ۲۰۲۴ از عرضه خوبی برخوردار خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، بیورن شیلدراپ، تحلیلگر شرکت SEB گفت: پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت همچنان نامعلوم است، زیرا سهامداران و موسسات تحقیقاتی، پیش بینی‌های متفاوتی ارائه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها