• ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
  • کد خبر: 88237
نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا، سال نوی میلادی را با یک درصد افزایش آغاز کرد.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۳ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۸ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید.

ریسک گسترش جنگ غزه و مختل شدن کشتیرانی از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز، از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. لئون لی، تحلیلگر شرکت «سی ام سی مارکتس» با اشاره تعطیلات سال نوی چینی در اوایل فوریه، گفت: اوج فصل تقاضا در طول فستیوال بهاره چین و تشدید وضعیت دریای سرخ، ممکن است بر قیمت نفت تاثیر بگذارد. پیش بینی تقاضا در تعطیلات، انتظارات برای بهبود قیمت در ژانویه را بالا برده است.

آمار رصد کشتی نشان می‌دهد حداقل چهار نفتکش حامل دیزل و سوخت جت از خاورمیانه و هند به سمت اروپا، مسیرهای طولانی‌تر دور آفریقا را انتخاب کرده اند تا از مسیر دریای سرخ نروند.

پس از این که آمار رسمی نشان داد فعالیت تولیدی چین در دسامبر برای سومین ماه متوالی رشد منفی داشت، انتظارات سرمایه‌گذاران برای تدابیر محرک مالی جدید تقویت شد. با این حال، یک گزارش بخش خصوصی نشان داد این بخش در ماه گذشته، رشد کرده است اما اعتماد کارخانه‌داران در دورنمای سال ۲۰۲۴، نسبت به نوامبر، متزلزل شده است.

بر اساس گزارش رویترز، چشم انداز کندی رشد اقتصاد جهانی و نگرانی‌های رو به رشد از افزایش عرضه به خصوص از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک، باعث شد قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و سال را در پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۲۰ به پایان ببرد.

در نظرسنجی روز جمعه رویترز، تحلیلگران با اشاره به رشد کند اقتصاد جهانی و تقاضای ضعیف، پیش بینی کردند که قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴، به ۸۲ دلار و ۵۶ سنت می‌رسد. با این حال، تنشهای ژئوپلیتیکی ممکن است از قیمت‌ها حمایت کند. میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۳، به ۸۲ دلار و ۱۷ سنت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها