بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"زوایای مبادله کالاها میان ایران و تاتارستان در بستر بورس کالا"، "افزایش تعداد صندوق های طلا در راستای پاسخ به سلایق مختلف"،"زنجیره ابزارهای مالی صندوق طلای کهربا تکمیل شد"،"تابان هم چشم سرمایه گذاران را گرفت"،"۴۸ دستگاه کاپرا با قیمت پایه معامله شد" اشاره کرد.

زوایای مبادله کالاها میان ایران و تاتارستان در بستر بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به سیاست های دولت در راستای گسترش روابط و تعاملات تجاری با کشورهای مختلف از جمله روسیه و پتانسیل بالای این کشور و جمهوری تاتارستان برای تامین کالاهای مورد نیاز صنایع داخلی و همچنین صادرات کالاهای ایرانی، استفاده از ظرفیت بورس کالا برای توسعه روابط تجاری در دستور کار قرار گرفته است.

سید جواد جهرمی گفت:به سبب تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول، استفاده از ظرفیت بورس کالا و تسویه معاملات از طریق بورس با بهره گیری از شعب بانک ملی در کازان روسیه طرح شد و در همین راستا، هیأت بلندپایه اقتصادی به ریاست معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان در بورس کالای ایران حضور یافتند و زوایای مبادلات کالاها در بستر بورس مورد بررسی قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از برگزاری نشست تخصصی با هیأت اقتصادی جمهوری تاتارستان، کارگروه مشترکی میان بورس کالای ایران و جمهوری تاتارستان تشکیل شد که قرار است این کارگروه در جلسات مستمر، فهرست کالاهای مورد نیاز ایران و محصولات صادراتی به تاتارستان را مشخص کند تا الزامات و اقدامات لازم جهت آغاز صادرات و واردات میان دو کشور از بستر بورس فراهم گردد.

افزایش تعداد صندوق های طلا در راستای پاسخ به سلایق مختلف

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: افزایش تعداد صندوق های طلا به این سبب است که بتوانیم افرادی که درجه ریسک‌پذیری کمتری دارند و تمایل به ورود مستقیم در سرمایه‌گذاری همچون شمش و سکه طلا دارند را به این سمت حرکت دهیم و این سرمایه گذاران خیال آسوده داشته باشند که افراد دیگری با اطلاعات مالی تخصصی‌تر می‌توانند بر دارایی‌های آن‌ها معامله کنند.

رحمان آراسته افزود: خوبی این صندوق‌ها این است که به سبب حضور مدیران خبره و تعدد دارایی و سهامداران آن‌ها بسیار نقدشونده هستند و سهامداران هر زمان که اراده کنند می‌توانند دارایی خود را به فروش برسانند. همچنین صندوق‌های طلا در دو سال اخیر بالاترین بازدهی را در میان صندوق‌های بازارسرمایه داشته‌اند که این خود یک نکته مثبت محسوب می‌شود که افراد به جای جذب در بازارهای غیررسمی و تلگرامی به سمت این بخش حرکت کنند حرکتی که نه تنها به خود سهامداران کمک خواهد کرد بلکه به سبب جذب نقدینگی به دولت و بانک مرکزی نیز کمک قابل قبولی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: برای فعالان بازار اعم از سهامداران حقیقی و خرد هیچ محدودیتی برای ورود به صندوق‌های طلای بورس کالا وجود ندارند و با هر میزان نقدینگی می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند. یکی دیگر از اهداف افزایش تعداد صندوق‌های طلا در بورس کالا شکل‌گیری رقابت سالم و واقعی میان فعالان بازار در حوزه طلا است اقدامی که موفق بوده و تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب صندوق‌های طلا شده است و هدف بورس کالا این است که در دو سال آینده نقدینگی را در این صندوق‌ها به ۲۰۰ همت برساند.

زنجیره ابزارهای مالی صندوق طلای کهربا تکمیل شد

مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلای کهربا تحویل بهمن ماه ۱۴۰۲ از ۵ آذرماه خبر داد؛ با توجه به اینکه قرارداد اختیار معامله صندوق طلای کهربا از گذشته فعال است و این صندوق علاوه بر سکه طلا، سرمایه گذاری بر پایه شمش و ابزارهای مبتنی بر شمش طلا را انجام می دهد، زنجیره ابزارهای مالی کهربا تکمیل شده است.

بر اساس این اطلاعیه قرارداد آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای کهربا تحویل بهمن ماه ١٤٠٢ از روز یکشنبه ۵ آذرماه، راه اندازی شده و تا تاریخ ۲۴ بهمن ماه قابل معامله خواهد بود.

تابان هم چشم سرمایه گذاران را گرفت

نماد صندوق طلای تابان تمدن با عنوان «تابش» در بورس کالای ایران بازگشایی و با استقبال کم نظیر سرمایه گذاران رو به رو شد.معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری طلای تابان تمدن با نماد «تابش» در راستای تکمیل زنجیره خدمات تامین سرمایه تمدن و توسعه خدمات سرمایه گذاری این شرکت صورت پذیرفت.

محمد شهسوارزاده تصریح کرد: صندوق سرمایه گذاری طلای تابان تمدن از نوع صندوق ETF بوده که عمدتأ سرمایه گذاری صندوق تابان در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر طلا، و سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده بانکی است که پیش‌بینی می‌شود این صندوق، متناسب با عملکرد بازار طلا بازدهی داشته باشد.

وی استقبال سرمایه گذاران از صندوق را کم نظیر عنوان کرد ودر ادامه تصریح کرد : در حال حاضر سقف واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلای تابان تمدن ۲۰۰۰ میلیارد ریال است که در فازهای بعدی با مساعدت سازمان بورس و اوراق بهادار سقف صندوق مجددا افزایش خواهد یافت.

تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد ریالی فولاد شادگان در کسری از ثانیه

در روز ۲۹ آبان ماه نیز اوراق سلف موازی استاندارد آهن اسفنجی شرکت صنعت فولاد شادگان که با هدف تامین سرمایه در گردش ۵۰۰۰ میلیارد ریالی در بورس کالای ایران منتشر شد، در همان لحظه نخست و با موفقیت به پایان رسید.

انتشار اوراق سلف موازی استاندارد آهن اسفنجی شرکت صنعت فولاد شادگان که در بورس کالای ایران انجام شد، با موفقیت به پایان رسید. به این ترتیب تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد ریالی واحدهای احیا مستقیم از بورس کالای ایران با موفقیت انجام شد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد آهن اسفنجی شرکت صنعت فولاد شادگان در نماد «عشادگان» به تعداد ۴ هزار و ۱۶۳ هزار و ۶۰۰ قرارداد و با قیمت ۱۲۰ هزار و ۸۸ تومان در هر قرارداد ۱۰ کیلوگرمی با موفقیت انجام شد و تامین مالی این شرکت در این روز به طور کامل به پایان رسید.معاملات ثانویه این نماد نیز از تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ تا ۲۹ آبان ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

۴۸ دستگاه کاپرا با قیمت پایه معامله شد

تالار خودرو بورس کالا در روز ۳۰ آبان ماه میزبان معامله ۴۸ دستگاه کاپرا ۲ سفید بود.

هر دستگاه کاپرا ۲ سفید با قیمت پایه یعنی ۸۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در تالار خودرو فروخته شد.در برابر ۱۰۰ دستگاه عرضه شده کاپرا، ۵۴ دستگاه تقاضا شکل گرفت و ۴۸ دستگاه مورد معامله قرار گرفت.

تحویل خودرو کاپرا ۳۰ دی ۱۴۰۲ خواهد بود.قیمت نهایی کاپرا ۲ سفید (متعلق به بهمن موتور)، قیمت کشف شده روی تابلوی بورس کالا به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۲۲.۸ میلیون تومان سایر هزینه‌های مربوط به پلاک، بیمه و شماره‌گذاری است.۳۰ آبان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها