صندوق بین المللی پول

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهانی را برای سال ۲۰۲۳ در سه درصد ثابت نگه داشت و برای سال ۲۰۲۴ کاهش ثبت کرد.

به گزارش کالاخبر به نقل از بیزنس، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهانی را برای سال ۲۰۲۳ روی سه درصد ثابت نگه می‌دارد اما پیش‌بینی خود را برای سال ۲۰۲۴ با ۰.۱ درصد کاهش به ۲.۹ درصد می‌رساند.

صندوق بین‌المللی پول در این گزارش اعلام کرد که انتظار این موسسه از رشد اقتصادی برای کشورهای پیشرفته بدون تغییر به ترتیب ۱.۵ و ۱.۴ درصد برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.

انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی بازارهای نوظهور برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به میزان چهار درصد باشد، در حالی که پیش‌بینی قبلی صندوق، در ماه جولای، ۴.۱ درصد برای سال ۲۰۲۴ بود.

رشد اقتصادی منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ با ۰.۷ درصد کاهش به میزان ۰.۲ درصد است و در سال ۲۰۲۴ با میزان ۱.۲ درصد، ۰.۳ واحد کاهش می‌یابد. در میان اقتصادهای بزرگ منطقه یورو، انتظار می‌رود که رشد آلمان در سال میلادی کنونی ۰.۵ درصد کاهش یابد و در سال آینده ۰.۹ درصد رشد کند و هر دو انتظار نسبت به ارقام اعلام شده قبلی کاهش یافته‌ است.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال جاری ۲.۱ درصد و در سال آینده ۱.۵ درصد بود که هر دو نسبت به گزارش قبلی افزایش نشان دادند.

انتظار می‌رود، اقتصاد چین در سال جاری پنج درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۲ درصد رشد کند، در حالی که این ارقام برای روسیه به ترتیب ۲.۲ درصد و ۱.۱ درصد است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد تجارت جهانی از دو درصد به ۰.۹ درصد برای سال جاری و از ۳.۷ درصد به ۳.۵ درصد برای سال آینده کاهش داد.

این موسسه مالی به دلیل تقاضای داخلی قوی‌تر از حد انتظار، برآوردهای رشد خود را برای ترکیه اصلاح کرد. اکنون انتظار می‌رود، اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ به میزان چهار درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان سه درصد رشد کند که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی به ترتیب سه و ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را برای اقتصاد روسیه از پیش‌بینی قبلی خود که ۱.۵ درصد در سال جاری بود به ۲.۲ درصد افزایش داد و پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ را از ۱.۳ درصد به ۱.۱ درصد کاهش داد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی اکتبر ۲۰۲۳ گفت: «حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین و افزایش تورم در سال ۲۰۲۲، با انتظارات تاثیرات طولانی‌مدت، به‌ویژه برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه چشم‌انداز پیشرفت کمی برای بازگشت به مسیر پیش از همه‌گیری وجود داشت».

در ادامه این بیانیه آمده است: «اقتصادهایی که به شدت به واردات انرژی روسیه وابسته بودند، افزایش شدید قیمت انرژی و کاهش شدیدتر را تجربه کردند.»

پیش‌بینی رشد اقتصادی هند برای سال ۲۰۲۳ از ۶.۱ درصد به ۶.۳ درصد اصلاح شد، در حالی که بدون تغییر در ۶.۳ درصد برای سال ۲۰۲۴ باقی ماند.

علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول تخمین رشد خود را برای اقتصاد بریتانیا به ۰.۵ درصد برای سال ۲۰۲۳ از پیش‌بینی قبلی ۰.۴ درصد افزایش داد اما پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ از یک درصد به ۰.۶ درصد کاهش یافت.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۸ درصد بوده و تخمین می‌زند که در سال جاری رشد اقتصادی ایران به سه درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۲.۵ درصد برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها