• ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
  • کد خبر: 67959
طلا

یکی از بازارهایی که از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون با رشد قیمت زیادی روبرو شد، طلا بود. بازاری که رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد و قیمت آن با سرعت زیادی رشد کرد و حتی از مرز ۲ هزار دلار هم گذشت. در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی‌هایی در مورد رسیدن قیمت طلا به مرز ۳ هزار دلار هم مطرح شد، پیش‌بینی‌هایی که بعد از تولید واکسن کرونا و سرعت بالای واکسیناسیون در دنیا رنگ باخت.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ مرکز مطالعاتی «کیتکو» در پیش‌بینی اخیر خود اعلام کرد: «در سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد افت قیمت طلا در دنیا خواهیم بود. در این سال، نگرانی در مورد همه‌گیری کرونا و تأثیرات آن کمتر می‌شود و فعالیت‌های اقتصادی به‌تدریج به وضعیت قبل از کرونا بازمی‌گردد. به همین دلیل بازار طلا هم از مسیر رشد ارزش بازخواهد ماند.»

پیش‌بینی طلای ۱۷۰۰ دلاری برای ۲۰۲۲

پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت هر اونس طلا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به مرز هزار و ۷۰۰ دلار برسد درحالی‌که در سال جاری متوسط قیمت هر اونس از این فلز پرارزش برابر با هزار و ۸۰۰ دلار بود. در نیمه دوم سال بعد و به دنبال کنترل کامل بحران کرونا در جهان ارزش طلا در بازار جهانی بازهم کاهش خواهد یافت و در سطح هزار و ۶۰۰ دلار تثبیت می‌شود.

عاملی که مانع افت بیشتر قیمت می‌شود

در ادامه این گزارش با توجه به‌احتمال پایان بحران کرونا در دنیا تا انتهای سال بعد آمده است: «با وجود اینکه تنش اقتصادی ناشی از کرونا پایان خواهد یافت، ولی تورم ناشی از تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد جهان باعث می‌شود تا مانعی جدی در مسیر کاهش قیمت طلا در دنیا به وجود بیاید. در این سال احتمال کاهش قیمت طلا به کمتر از هزار و ۶۰۰ دلار انتظاری نادرست است.»

اقتصاد امریکا رشد و چین افت می‌کند

این پیش‌بینی در شرایطی ارائه شده است که گزارش‌ها از احتمال افزایش ارزش دلار در بازار جهانی و رشد اقتصادی امریکا در سال جدید حکایت دارد. انتظار می‌رود در سال آینده ارزش تولید ناخالص داخلی چین کاهش یابد و نرخ رشد اقتصادی این کشور از ۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ تقلیل پیدا کند. در مقابل ارزش اقتصادی امریکا در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن رشد خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها