طلا

با صعود اونس طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار پس از سیگنال بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال سه دور افزایش نرخهای بهره در سال میلادی آینده، موج جدیدی از خوش بینی در بازار طلا به وجود آمده است.

به گزارش «کالاخبر»؛ با این حال اگرچه بعضی از تحلیلگران پتانسیل صعود قیمت طلا در کوتاه مدت را مشاهده می کنند اما همچنین فرصت فروش در زمان صعود قیمتها را هم می بینند زیرا این فلز ارزشمند نهایتا با موانع افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۲ مواجه می شود.

کریس وِکیو، استراتژیست ارشد بازار وب سایت دیلی فارکس در این باره اظهار کرد: دلار ضعیف تر و بازده واقعی پایین تر اوراق قرضه کمک می کنند قیمت طلا بالاتر رود. با این حال وی خاطرنشان کرد اگر طلا بالای قیمت ۱۸۳۵ دلار را بشکند، این صعود فرصتی برای فروش خواهد بود.

تحلیلگران پتانسیل تغییر پایدارتری در این فلز ارزشمند را انتظار دارند. دارین نیوسام، رییس شرکت "دارین نیوسام آنالایز" اظهار کرد: با وجود لحن موافق بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره، دلار نمی تواند به بالاتر از رکورد بالایی که در نوامبر داشت صعود کند. نرخها شاید بالا بروند اما به صورت پلکانی افزایش پیدا می کنند. نگاهی به نمودارها نشان می دهد دلار فعلا به سقف رسیده و طلا فرصت خواهد یافت به سطح بالاتری صعود کند. وی در ادامه افزود: افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی میان روسیه و اوکراین هم تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن در کوتاه مدت را تقویت می کند. در شرایط ابهام، سرمایه گذاران ترجیح می دهند طلا نگهداری کنند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر معادل ۶۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۱۹ درصد نظر خنثی داشتند.

در این بین، ۱۰۲۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها، ۵۹۳ نفر معادل ۵۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۶۳ نفر معادل ۲۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۷۱ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا با شش دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۸۰۴ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۱ درصد رشد هفتگی به ثبت رساند. طلا روز پنج شنبه ۳۳ دلار و ۷۰ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش داشت و در ۱۷۹۸ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود که بزرگترین رشد قیمت روزانه از ۱۵ اکتبر بود.

از نظر بعضی تحلیلگران، بازار طلا تاب آوری قوی نشان می دهد زیرا قیمتها موفق شده اند حمایت در بالای سطح ۱۷۵۰ دلار را در آستانه تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا حفظ کنند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد در شرکت مدیریت دارایی SIA به کیتکونیوز گفت: طلا از ریسک گریزی در بازارهای مالی و تهدید تورم رو به رشد بهره برده است. تورم برای سرمایه گذاران مهم مانده است به خصوص اکنون که باعث شده است سه بانک مرکزی لحن موافق افزایش نرخهای بهره پیدا کنند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: وی به قیمت طلا خوش بین است زیرا موج جدید شیوع کووید ۱۹ در جهان ممکن است انتظارات رشد را محدود کرده و طلا به عنوان دارایی امن را تقویت کند.

با این حال همه تحلیلگران نظر خوش بینانه ای نسبت به طلا در کوتاه مدت ندارند. دیوید میدن، تحلیلگر بازار در شرکت "اکوئیتی کپیتال" اظهار کرد: وی همچنان پتانسیل دلار قویتر در کوتاه مدت را می بیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها