نفت آمریکا

تقریبا سه هفته از زمان اعلام خبر آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا و کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت در آسیا گذشته است اما هنوز پنج کشور دیگر اقدام چندانی در این باره انجام نداده‌اند.

به گزارش «کالاخبر» ،جو بایدن رییس جمهور آمریکا ۲۳ نوامبر اعلام کرد آمریکا در چند ماه آینده ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آزاد خواهد کرد. این اقدام بی‌سابقه به همراه چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و انگلیس انجام می شود.

اگرچه آمریکا نخستین عرضه نفت از ذخایر استراتژیک را به شرکت اکسون موبیل می دهد و قصد دارد هفته جاری فروش ۱۸ میلیون بشکه نفت دیگر را اعلام کند اما از سوی کشورهای دیگر مشارکت کننده در این طرح، خبری نیست و سکوت کامل اختیار کرده‌اند. این وضعیت بدبینی‌هایی را در بازار نسبت به اقدام این کشورها برانگیخته است به خصوص که شیوع واریانت اُمیکرون باعث افت شدید قیمتهای نفت جهان شده است.

جان دریسکول، استراتژیست ارشد شرکت "جی تی دی انرژی سرویسز" اظهار کرد: مشارکت کشورهای آسیایی در گروهی که شبیه کلوب خریداران است، آنها را در وضعیت دشواری قرار داده است. آنها نمی توانند برای رضایت رییس جمهور آمریکا که به دنبال انتخاب مجدد در دور بعدی است، روابط خود با تولیدکنندگان بزرگ را به مخاطره بیاندازند. این کشورها ممکن است تمایلی برای برداشت از ذخایرشان در آستانه اوج تقاضای زمستانی نداشته باشند.

اعلام برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف کننده متعدد با توجه به این که شوک عرضه‌ای در کار نبود، کم سابقه بود و پس از هفته‌ها لابی فشرده بایدن با تولیدکنندگان اوپک پلاس برای افزایش عرضه اتفاق افتاد. این خبر باعث افت قیمتها شد اما بسیاری در بازار از حجم نفتی که کشورهای دیگر بجز متعهد شدند عرضه کنند، تحت تاثیر قرار نگرفتند.

هند تنها کشور آسیایی بود که به صورت قطعی حجم برداشت نفت از ذخایر استراتژیک را اعلام کرد و متعهد شد پنج میلیون بشکه نفت آزاد می کند البته به زمان عرضه آن اشاره‌ای نکرد. مدیر شرکت ذخایر نفت استراتژیک در سوم دسامبر اعلام کرد وی همچنان منتظر توصیه از سوی دولت فدرال درباره چگونگی و زمان فروش نفت است.

ژاپن هیچ جزییاتی درباره حجم یا زمان آزادسازی نفت از ذخایر ملی خود نداده است. هر چند که روزنامه نیک‌کی ماه گذشته گزارش کرد این کشور حدود ۴.۲ میلیون بشکه نفت آزاد خواهد کرد. کره جنوبی در ۲۳ نوامبر اعلام کرد درباره جزییاتی مانند حجم و زمان برداشت پس از مذاکره با کشورهای مشارکت کننده در این برنامه تصمیم خواهد گرفت اما خاطرنشان کرد نفت برداشت شده حدود ۳.۵ میلیون بشکه خواهد بود.

چین تا حدودی در این باره مبهم بوده است و پکن نخواسته است به نظر بیاید که دنباله روی آمریکا شده است. این کشور در نوامبر درست چند روز پس از نشست مجازی بین بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهور دو کشور اعلام کرد روی فروش نفت از ذخایر خود کار می کند. یک مقام غربی آگاه اظهار کرد: چین ممکن است بین هفت تا ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت بفروشد. مقامات چینی هیچ اعلام رسمی در این باره نداشته اند.

در این بین، سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد شرکتها می توانند در صورت تمایل در آزادسازی نفت مشارکت کنند. اگر همه مشارکت کنند، معادل ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخته خواهد شد.

کاخ سفید به کنفرانس ۲۹ نوامبر جن ساکی، دبیر مطبوعاتی اشاره کرد که در باره آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک کشورهای دیگر، اعلام کرده بود آمریکا تمامی کشورها از جمله چین را تشویق می کند در مانورهای سیاستی خود تا حد امکان شفاف باشند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افت شدید قیمتهای نفت پس از شیوع واریانت اُمیکرون در اواخر نوامبر ممکن است فوریت برای اقدام سریع را کاهش داده باشد. با این حال بیش از نیمی از این ریزش اکنون تحت تاثیر نشانه‌های کم بودن شدت بیماری‌زایی این واریانت احیا شده است. اگر روند افزایش قیمتها ادامه پیدا کند، ممکن است کشورهای دیگر انگیزه بیشری برای برداشت از ذخایر پیدا کنند.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها