خودرو

مهدی میرزایی می گوید: اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با عرضه خودرو در بورس کالا تولید رشد کرده، بازار به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو به جای قیمت گذاری دستوری خواهیم بود و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می تواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه گذاران شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، مهدی میرزایی قیمت خودرو به صورت مدام و مستمر در سربالایی قرار دارد اما به دلیل برخی تصمیمات نادرست سال‌هاست سهامداران صنعت خودرو متحمل ضرر و زیان هستند که امید می‌رود با آزادسازی قیمت خودرو که امروز اولین قدم آن از سوی ستاد تنظیم بازار برداشته شد، شاهد روزهای خوب برای این صنعت و ذی‌نفعان آن باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خودرو در خاورمیانه محسوب می‌شود و این یک مزیت‌ بزرگ برای کشور به شمار می‌آید گفت: منطقاً برای سرمایه‌گذاری باید به سمت شرکت‌هایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکنند تا سرمایه‌گذاران در بلندمدت ذی نفع باشند و سودهای خوبی از آن دریافت کنند نه آنکه با تحمیل انواع تهدیدها سرمایه سهامداران را به خطر انداخت.

وی با اشاره به موضوع تحریم و انحصاری بودن تولید خودرو عنوان کرد: افزایش کیفی خودرو داخلی نیازمند ارتقاء رقابت میان خودروسازان بومی است و این در حالی است که انحصاری بودن تولید خودرو، مانعی برای کیفی‌سازی در صنعت مولد خودرو است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تحریم در صنعت خودروسازی تاثیر بسیار منفی را به همراه داشته است به طوری که همکاری‌های بین المللی را کاهش داده و همچنین شرکای قدیمی که به صورت سنتی با ایران همکاری داشتند را بی‌انگیزه کرده است و این موضوع تاثیر منفی در تیراژ خودرو گذاشته است.

سرمایه‌گذاری در خودرو، خوب یا بد؟

میرزایی در ادامه صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در بلندمدت خوب است یا خیر؟ گفت: متاسفانه گروه خودرویی به دلیل مسائل مختلف چون قیمت‌گذاری دستوری، تحریم‌ها و هزینه‌های سرباری که بابت برخی تصمیم‌گیری‌های غلط در ادوار گذشته به این صنعت تحمیل شده، زیان‌ده است اما اگر شاهد آزادسازی نرخ فروش محصولات خودرویی باشیم و یا بحث ورود آنها به بورس کالا عملی شود، به طور قطع، خودرو با قیمت تمام شده به دست مصرف‌کننده می‌رسد و گروه خودرویی و سرمایه‌گذاری در این صنعت، جذاب و سودساز خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو باید به سمت شرکت‌هایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکنند تا سرمایه‌گذاران در بلندمدت ذی نفع بوده و سودهای خوبی از آن دریافت کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ به نظر می‌رسد یکی از اقدامات مهمی که می‌تواند برای بازار خودرو انجام شود و به آن کمک کند، رفع برخی ابهام‌ها از این صنعت است. زیرا این صنعت نیاز به مشوق ندارد بلکه نیازمند رفع ابهام‌ها است. بنابراین، وزارت اقتصاد با هماهنگی و همکاری فعالان بازار سرمایه و سایر وزارت خانه‌ها می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های موجود را در میان مدت برطرف کند.

تهدیدهای اصلی صنعت خودرو

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تهدیدهای موجود در صنعت خودرو، گفت: قیمت‌گذاری دستوری، تحریم های بین المللی، انحصاری بودن خودرو و همچنین نقاط ضعف داخلی، از جمله مواردی است که صنعت خودرو کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: تعداد نیروی انسانی شرکت‌های خودروساز بسیار زیاد است و تعدیل نیرو هم به راحتی نیست اما در کنار مشکلات موجود، افزایش تیراژ تولید خودرو و صادرات خودرو از جمله مباحثی است که باید توسط مسئولان کشور در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، در غیر این صورت امکان توجیه‌پذیر کردن تولید وجود ندارد و حتی اگر قیمت‌های خودروسازان به قیمت بازار هم نزدیک شود باز هم مشکلات آنها به صورت کلی برطرف نمی‌شود.

میرزایی ادامه داد: بالا بودن هزینه‌ها، تورم، بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه به دلیل وجود تحریم‌ها و ازدیاد نیروی انسانی در خودروسازی‌های ایران از جمله مشکلات صنعت خودرو به شمار می‌رود.

بورس کالا راه حلی برای صنعت خودرو

کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد و خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و در این میان سود اصلی به جیب دلالان می‌رود. در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر شده و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است.

میرزایی ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می تواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه گذاران شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه با توانمندی بسیار کشور در صنعت خودروسازی، باید زمینه را برای رقابت بیشتر تولید خودرو با کیفیت و کمیت بالا فراهم کرده و با مدیریت صحیح، ظرفیت‌های این صنعت را مجدد احیا کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها