معاملات اسپات

مفاهیم بسیاری در بازارهای مالی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها برای تریدرها ضروری است. اگر شما به معاملات بورس، فارکس،‌ طلا، ارز دیجیتال یا .... علاقه داشته باشید،‌ باید با این مفاهیم آشنا شوید. دو مورد از مفاهیم قابل توجه در معاملات مالی، مفهوم معاملات اسپات و کامودیتی است. احتمالاً شما نیز کنجکاو هستید تا بدانید که معامله اسپات چیست و کامودیتی به چه معنا است. به همین خاطر در ادامه قصد داریم تا شما را به مفهوم معاملات اسپات آشنا کرده و همچنین ببینیم که کامودینی چیست و چه انواعی دارد. یادگیری سایر مباحث مرتبط با این مفاهیم در انواع پیکج بورس آموزش داده می‌شود که درخصوص آن نیز، آگاهی لازم را به شما منتقل خواهیم کرد.

معامله اسپات چیست؟

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایران آنلاین، اگر سابقه فعالیت در بازار بورس، فارکس یا یکی دیگر از بازارهای مالی آنلاین را داشته باشید، می‌توانید درک کنید که معامله اسپات چیست و چگونه انجام می‌شود. این نوع معاملات در برابر معاملات آتی قرار می‌گیرند. به همین خاطر ابتدا با معاملات آتی آشنا شده و سپس معاملات اسپات را در برابر آن بررسی می‌کنیم:

معاملات آتی «Futures Trading»

معاملاتی آتی یا فیوچرز، همان‌طور که از نام آن هم پپداست، به معاملاتی گفته می‌شود که در آینده انجام می‌شوند. وقتی شما اقدام به معامله آتی می‌کنید، در حال حاضر فقط یک قرارداد بین شما و طرف مقابل منعقد می‌گردد. زمان تحویل دارایی و زمان پرداخت و وجه در این قرارداد قید شده است. معاملات آتی در بازارهای مختلف به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند.

معاملات اسپات «Spot Trading»

معاملات اسپات در برابر معاملات آتی قرار گرفته و سابقه طولانی‌تری به نسبت آن دارند. در معاملات اسپات، در لحظه انجام معامله، دارایی مورد معامله به طرف مقابل منتقل شده و وجه آن پرداخت می‌شود. برای مثال، وقتی شما سهام بورس را خریداری می‌کنید، همان لحظه وجه از حساب کارگزاری شما برداشت شده و تعداد سهام به پرتفوی شما افزوده می‌شود.

سفارشات در معاملات اسپات

وقتی می‌پرسیم معامله اسپات چیست، گاهی این معامله را معامله فیزیکی «Physical Markets» یا معامله نقدی «Cash Markets» هم می‌نامند. چراکه این معاملات کاملاً نقدی انجام می‌شوند و شیوه اولیه و فیزیکی معامله از دیرباز تا به امروز بوده‌اند. در گذشته، معامله‌گران برای معامله با هم روبه‌رو می‌شدند. اما در معاملات انلاین امکان روبه‌رو شدن خریدار و فروشنده وجود ندارد. به همین خاطر از دفتر سفارشات «Order Book» در معاملات آنلاین اسپات استفاده می‌شود. در هر صرافی، کارگزاری یا سایت معاملاتی، لیستی از خریداران و فروشندگان تشکیل می‌شود. مثلاً در بازار کریپتو، اگر شما قصد خرید بیت‌کوین را داشته باشید، مقدار سفارش خود را ثبت می‌کنید. دیگر خریداران را همین شکل. از طرفی، افراد فروشنده‌ای که قصد فروش بیت‌کوین خود را دارند نیز سفارشات فروش خود را ثبت می‌کنند. آن‌گاه صرافی، سفارشات را به هم پیوند زده و معاملات را پایان می‌دهد.

کامودیتی چیست؟

پس از این که فهمیدیم معامله اسپات چیست، حالا به بررسی مفهوم کامودیتی می‌پردازیم تا ببینیم کامودیتی چیست. کامودیتی «Commodity» در اصطلاح به بازاری گفته می‌شود که در آن، کالایی با کالای مشابه خود معامله می‌شود. معمولاً کالاهای کامودیتی به مواد اولیه صنایع همچون نفت، گاز، بنزین، فلزات، سیمان، کود، روغن و ..... اشاره دارد. همچنین عبارت «Commodity Market» به معنی «بازار کالا» است که به بورس کالا هم اطلاق می‌شود. در پاسخ به این سوال که کامودیتی چیست، آن‌چه که بیش از هر چیز اهمیت دارد، قیمت کامودیتی‌ها است. چراکه قیمت کالاهای اساسی منسوب به کامودیتی بر قیمت کالای ثانویه که از کالاهای اولیه ایجاد می‌شوند، تأثیر می‌گذارد. این مفهوم به دلیل این که می‌تواند بر قیمت کل بازار تأثیر بگذارد، از نظر اقتصادی بسیار مهم است.

انواع کامودیتی کدامند؟

تا به اینجا متوجه شدیم که کامودیتی چیست و به چه نوع کالاهایی اطلاق می‌شود. کامودیتی مفهومی است که در بسیاری از بازارهای مالی مورد توجه قرار می‌گیرد. بهرحال کامودیتی خود دارای دو نوع عمده‌ی زیر است:

کامودیتی سخت:

به کلیه مواد اولیه‌ای که به‌صورت طبیعی در جهان وجود دارند، کامودیتی سخت گفته می‌شود. از جمله این کامودیتی‌ها می‌توان نفت، گاز، طلا و دیگر کالاهای از این دست را نام برد.

کامودیتی نرم:

به مواد و کالاهایی که از طبیعت پیدا شده اما توسط انسان مدیریت و تولید می‌شوند، کامودیتی نرم گفته می‌شود. اکثریت محصولات کشاورزی همچون گندم، ذرت، سویا و .... در رده کامودیتی نرم قرار می‌گیرند.

معمولاً نوسان قیمت در کامودیتی‌های نرم به نسبت کامودیتی‌های سخت، بیشتر است، چراکه این مواد و کالاها در اثر تغییرات اقلیمی دچار خرابی می‌شوند. اما کامودیتی‌های سخت، چنین ریسکی ندارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها