• ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر: 66668
نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱۱.۶ درصد کاهش به ۷۲ دلار و ۷۲ سنت رسید و کاهش هفتگی بیش از ۸ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، در حالی که شیوع یک سویه جدید از ویروس کرونا سرمایه گذاران را وحشت زده و این نگرانی را ایجاد کرده که مازاد عرضه نفت در سه ماهه نخست سال آینده ممکن است تشدید شود قیمت نفت روز جمعه ۱۰ دلار سقوط کرد و شدید ترین سقوط قیمت یک روزه از آوریل ۲۰۲۰ را به ثبت رساند.

بازارهای بورس جهان نیز همزمان با قیمت نفت شاهد کاهش بود. فعالان بازار نگران اند که شیوع سویه جدید ممکن است موجب افت رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت شود.

سازمان بهداشت جهانی سویه جدید را اومیکرون نام گذاری کرده و آن را "مایه نگرانی" توصیف کرده است.

کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، گواتمالا و کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که سفر شهروندان از مبدا جنوب آفریقا را محدود کرده اند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱۱.۶ درصد کاهش به ۷۲ دلار و ۷۲ سنت رسید و کاهش هفتگی بیش از ۸ درصدی را به ثبت رساند.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با ۱۰ دلار و ۲۴ سنت معادل ۱۳.۱ درصد افت به ۶۸ دلار و ۱۵ سنت رسید و کاهش هفتگی بیش از ۱۰.۴ درصدی را شاهد بود.

باب یاوگر تحلیلگر موسسه میزوهو در این باره گفت: «بازار بدترین سناریوی ممکن را در نظر گرفته که بر اساس آن این سویه ممکن است موجب افت شدید تقاضا شود.»

قیمت هر دو شاخص نفتی برای پنجمین هفته متوالی شاهد کاهش بود و بیشترین افت را از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون به ثبت رساند. در آوریل ۲۰۲۰ قیمت نفت خام آمریکا به دلیل مازاد عرضه ناشی از شیوع کرونا برای اولین بار در تاریخ قیمت منفی را تجربه کرده بود.

کریگ ارلام تحلیلگر ارشد بازار در موسسه اوآندا گفت:بزرگترین نگرانی این است که این سویه در برابر واکسن مقاوم باشد و کشورهایی را که از میزان بالای واکسیناسیون خوشنود بودند غافلگیر نماید.

منابع آگاه گفتند گروه اوپک پلاس در حال رصد تحولات مربوط به سویه جدید است و در فاصله کمتر از یک هفته تا نشست بعدی این گروه برخی این نگرانی را مطرح کرده اند که اومیکورون موجب بدتر شدن چشم انداز بازار نفت شود.

دانشمندان تاکنون تنها موارد محدودی از مبتلایان به سویه او میکرون را در برخی کشورها شناسایی کرده اند، اما نگران اند که با توجه به تعداد بالای جهش های این سویه ویروس جدید در برابر واکسن مقاوم و مسری تر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها