بازار سرمایه

امروز نگاه فعالان بازار سرمایه و سهامداران به صحن علنی مجلس برای بررسی وضعیت بورس با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، دوخته شد که از نکات قابل تامل جلسه امروز، تاکید و اجماع تقریبا همه سخنرانان بر لزوم حذف قیمت گذاری دستوری در اقتصادمان بود؛ این اتفاق بیانگر شناخت نمایندگان مردم با سیاست ضدبازار قیمت گذاری دستوری است که سال هاست به گذرگاه ایجاد رانت و فساد و رواج دلالی در اقتصاد مبدل شده و به این ترتیب باید نشست امروز را به دلیل توجه مجلس به جایگاه مهم بازار سرمایه و اعلام مخالفت ها با قیمت گذاری دستوری به فال نیک بگیریم. 

عامل رانت و فساد 
به گزارش «کالاخبر»، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری دستوری در بحث اقتصاد کشور گفت: قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد در کشور شده است بخشی از سرریز این رانت و فساد در بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد. 
وی افزود: این شرایط در بسیاری از حوزه‌ها و تصمیمات عملاً ذینفعان که مردم هستند را تحت تأثیر قرار داده است. امروز هر تصمیمی که برای بازار سرمایه گرفته می‌شود انتفاع آن به محروم‌ترین قشر جامعه خواهد رسید زیرا میلیون‌ها نفر ذینفع در بازار سرمایه وجود دارند و باید برای آنها تصمیم بگیریم. 
حذف سیاست دستوری
علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری گفت: بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت گذاری دستوری، پیش بینی پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است و باید اقدامی صور برای ساماندهی این مسائل صورت گیرد.
رها شدن از بند قیمت گذاری 
علی روحانی معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس گفت: کالایی که در بورس پذیرش و معامله می شود باید از شمول قیمت گذاری دولتی و دستوری خارج شود. 
روحانی افزود: افزایش صادرات و تولید شرکت های بورسی، ورود نقدینگی به بازار، بهبود شرایط سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خرد و در نهایتاً حذف قیمت گذاری ها از جمله مواردی است که به بهبود روند بازار سهام و رشد شاخص بورس کمک می کند که زمینه تحقق این موارد باید فراهم شود. 
سپردن قیمت به نظام رقابتی
احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز امروز در ارائه برنامه اصلی وزارت اقتصاد برای توسعه بازار سرمایه گفت: افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و متنوع کردن ابزارها و محصولات در کنار حذف قیمت‌گذاری های غیرضرور و سپردن موضوع قیمت گذاری به بخش رقابتی بورس کالا از جمله اهدافی است که دنبال می کنیم.
قیمت گذاری دستوری واعتماد سرمایه گذاران
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان اینکه سازمان بورس به تنهایی فارغ از بخش های دیگر اقتصادی نیست و کوچکترین تصمیمی در دولت و مجلس به شکل نوسانات بورس خود را نشان می دهد گفت: این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و ما نمی توانیم تصمیمی درخصوص قیمت گذاری دستوری بگیریم و بگوییم در بازار بورس اثر نداشته باشد. 
وی افزود: البته در چند سال گذشته این روند به طور کامل بهبود پیدا کرده و توانستیم بحث های قیمت گذاری دستوری را در برخی صنایع حل کنیم، اما کم کان در برخی صنایع وجود دارد که در سودآوری و اعتماد سرمایه گذاران اثر دارد.
لزوم اصلاح و شفاف سازی قیمت گذاری 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در جمع بندی سخنرانی های امروز بر لزوم اصلاح و شفاف سازی قیمت گذاری تاکید کرد. او در این باره با بیان اینکه باید سیاست های اقتصادی روشن شود، گفت: اگر سیاست های اقتصادی و بحث قیمت گذاری دستوری و اوراق شفاف شود، ما امیدواریم شاهد بورس باثبات و رشد منطقی در آینده در این بازار باشیم. این توقع مجلس و مردم از دولت به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها