• ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
  • کد خبر: 65670
اوپک

رئیس شرکت ویتول در آسیا عقیده دارد رویکرد اوپک پلاس و عربستان نسبت به عرضه نفت و محدود نگه داشتن آن بسیار قاطع است و تغییری نخواهد کرد. تصمیم اوپک پلاس نشان می دهد این گروه در برابر درخواست ها برای افزایش تولید نفت محتاط‌تر شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، گروه ویتول، بزرگ‌ترین شرکت مستقل تجارت نفت در دنیا، اعلام کرد افزایش بیشتر از حد انتظار قیمت نفت عربستان نشان می‌دهد این کشور همچنان در مقابل فشار آمریکا برای افزایش سریع‌تر تولید مقاومت می‌کند.

شرکت آرامکوی عربستان در روز جمعه، یعنی یک روز پس‌از اجلاس اوپک پلاس و تصمیم این اجلاس برای ادامه‌ افزایش تدریجی تولید، قیمت رسمی فروش نفت خود را برای تحویل به مشتریان در آسیا، آمریکا و اروپا بالا برد. این سومین بار در قرن حاضر است که عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را به‌صورت ماهانه افزایش می‌دهد.

مایک مولر، رئیس شرکت ویتول در آسیا گفت به‌نظر نمی‌رسد عربستان تصمیمی برای تغییر موضع خود داشته باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از ائتلاف اوپک پلاس خواسته بود محدودیت‌های عرضه نفت که در اوایل ۲۰۲۰، با آغاز همه‌گیری کرونا اعمال شده بود، برداشته شود.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی به‌خاطر بهبود اقتصاد جهان و کاهش تولید اوپک پلاس ۶۰ درصد افزایش‌یافته و به بیش‌از ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده‌است. بالا رفتن قیمت نفت قیمت بنزین در آمریکا را به بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته یعنی ۳٫۷۰ دلار در هر بشکه رسانده و به رانندگان آمریکایی آسیب رسانده‌است.

اوپک و متحدانش در اجلاس روز پنجشنبه تصمیم گرفتند به افزایش تدریجی تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دهند. وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد برداشت از ذخایر استراتژیک این کشور آغاز خواهد شد.

مولر گفت بازار نفت انتظار دارد برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا آغاز شود. شرایط بازار به‌گونه‌ای است که ذخایر بسیار پایین آمده‌اند و عرضه نفت محدود است. عربستان هم‌قیمت نفت خود را بالا برده‌است».

ائتلاف اوپک پلاس ادعا می‌کند یک موضع منطقی را در پیش گرفته‌است چون اوج دوباره همه‌گیری کرونا می‌تواند به مصرف نفت آسیب برساند. چین هنوز با کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و درگیری چین با کرونا به‌معنای کاهش تقاضا برای نفت است.

مولر گفت: «حتی اگر ائتلاف اوپک پلاس بخواهد تولید خود را سریع‌تر افزایش دهد، کمبود ذخایر مازاد در میان اعضای این ائتلاف مانع این کار خواهد شد. کشورهایی مانند آنگولا و نیجریه نمی‌توانند به هدف فعلی افزایش تولید این گروه برسند».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها