• ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
  • کد خبر: 65247
نفت

تصمیمات اوپک همواره تعیین کننده قیمت جهانی نفت بوده و این بار هم مانند آنچه در ۲۰۰۸ اتفاق افتاد، ترس از کمبود نفت و عدم افزایش تولید اوپک می‌تواند قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اویل پرایس، پس‌از این‌که قیمت نفت خام آمریکا از ۸۰ دلار در هر بشکه گذشت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نفت می‌تواند به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد گفت:« این امکان وجود دارد».

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از ۲۰۱۴ به بیش‌از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نرسیده‌است، ولی اوپک دلیل اصلی بالا رفتن قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه بوده و همچنین دلیل اصلی پایین آمدن آن زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه است.

دلیل اصلی ۱۰۰ دلاری شدن نفت خام آمریکا در ۲۰۰۸ این بود که اوپک تمایلی به افزایش تولید در سال‌های گذشته نداشت. اوپک بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷،  ۱٫۲ میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کرد و به سایر کشورها اطمینان داد که نفت کافی در بازارها وجود دارد.

در این بین، تقاضای جهانی برای نفت در آن سال‌ها حدود ۳٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت درحالی‌که تولید نفت غیراوپک هم ثابت بود. به‌این‌ترتیب نگرانی در مورد عرضه نفت در آینده بالا رفت و این نگرانی قیمت نفت را در تابستان ۲۰۰۸ به حدود ۱۵۰ دلار در هر بشکه رساند.

تولید نفت آمریکا در ۲۰۰۸ افزایش یافت و این کشور طی ۶ سال بعد از آن، حدود ۵ میلیون بشکه در روز نفت به بازارها صادر کرد. این بازار جدید تهدیدی برای اوپک بود.

اوپک در ابتدا تلاش کرد این تهدید را با کاهش تولید خود مدیریت کند تا ثبات بازار حفظ‌شده و قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند. اما تولید نفت آمریکا روبه‌افزایش بود و بالاخره نفت ۱۰۰ دلاری در ۲۰۱۴ شکسته شد. اوپک بلافاصله وارد یک جنگ قیمت برای بازپس‌گیری سهم بازار شد و تولید خود را افزایش داد که قیمت نفت را بیش‌از پیش پایین آورد.

قیمت نفت خام آمریکا بین تابستان ۲۰۱۴ و ژانویه ۲۰۱۵ نصف شد و یک‌سال پس‌از آن به کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه رسید. برخی تحلیلگران عقیده داشتند دنیا دیگر شاهد نفت ۱۰۰ دلاری نخواهد بود.

اما پیش‌بینی قیمت نفت با توجه به عکس‌العمل‌های متفاوت اوپک امکان‌پذیر نیست. صنعت نفت آمریکا ضربه سختی از جنگ قیمت اوپک خورد ولی نابود نشد. تولید نفت آمریکا در ۲۰۱۶ سقوط کرد ولی در ۲۰۱۷ به‌دنبال بهبود قیمت نفت افزایش یافت.

اوپک یک‌بار دیگر به سیاست متعادل کردن بازار با کاهش تولید بازگشت و این سیاست تا زمان همه‌گیری کرونا و سقوط تقاضا مؤثر بود.

همه‌گیری کرونا بخشی از تولید را مخصوصاً در آمریکا متوقف کرد و حالا در شرایطی که تقاضا به سطح قبل‌از بحران کرونا بازگشته، عرضه و تقاضا هنوز به تعادل نرسیده‌است مانند اتفاقی که در ۲۰۰۷ افتاد. تعداد چاه‌های نفت آمریکا برای مقابله با افزایش قیمت نفت بالا رفته ولی مدت زیادی طول می‌کشد تا این چاه‌ها به تولید برسند و دراین‌بین، قیمت نفت بازهم بالا خواهد رفت. البته همه‌چیز بستگی به تصمیمات اوپک دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها