• ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
  • کد خبر: 65507
زعفران

بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا طی هفته گذشته با رونق قابل توجه معاملات زعفران نگین مواجه شد به طوریکه ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار گواهی سپرده زعفران به ارزش ۱۰۱۳ میلیارد معامله شد تا حجم  و ارزش معاملات با رشد خیره کننده ۳۴۶ و ۴۳۹ درصدی نسبت به هفته ما قبل روبه رو شود؛ شروع فصل برداشت زعفران، گشایش نمادهای جدید با سررسید سال آینده و همینطور تمدید نمادهای قبلی تا ۱۵ دی از دلایل رونق این معاملات بوده است. 

به گزارش «کالاخبر»؛ در جریان معاملات هفته منتهی به ۱۴ آبان ماه در بازار مالی بورس کالای ایران ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۱۷۰ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۱۶۰۳ میلیارد و ۱۴۵ میلیون ریال بر پایه دارایی های سکه طلا، زعفران نگین و پوشال، زیره سبز، پسته فندقی و بادامی و برنج طارم دست به دست شد که رشد ۲۳۳ درصدی حجم و ۹۷ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل تر به ثبت رسید.

زعفران نگین با ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار گواهی سپرده به ارزش ۱۰۱۳ میلیارد ریال جایگاه اول به لحاظ حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد. این دارایی رشد چشمگیری را در حجم و ارزش معاملات به ثبت رسانده است. رشد حجم معاملات زعفران نگین ۳۴۶ درصد و ارزش آن ۴۳۹ درصد بالاتر از هفته قبل تر بوده است.

طی معاملات هفته گذشته سکه طلا با ۴۸۰ هزار و ۵۰۰ گواهی سپرده به ارزش ۵۶۱ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال جایگاه نخست ارزش معاملات هم به زعفران نگین تقدیم کرد و از نظر حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم بعد از زعفران نگین ایستاد.

معامله گران ۱۴۳ هزار و ۹۳۸ گواهی سپرده زعفران پوشال را نیز دست به دست کردند و ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریالی را برای این دارایی پایه رقم زدند تا با این آمار معاملاتی، زعفران پوشال، رتبه سوم حجم و ارزش معاملات هفتگی را کسب کند. 

در هفته مورد بررسی ۱۳ هزار و ۸۶۹ گواهی سپرده برنج طارم نیز درحالی در بازار خرید و فروش شد که ارزشی بالغ بر ۵.۶ میلیارد ریال برای آن ثبت شد.

علاوه بر این در هفته قبل ۵۸۹ گواهی سپرده کشمش به ارزش ۳۷۷ میلیون ریال دست به دست شد.

دادوستد ۲۸۹ گواهی سپرده زیره سبز نیز در بازار مالی بورس کالای ایران ثبت شده که به ارزشی حدود ۲۰۲ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

۲۴۰ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی نیز در حالی در بازار خرید و فروش شد که ارزشی بالغ بر ۴۵۸ میلیون ریال برای آن به ثبت رسید.

هفته خوب سیمان در بازار گواهی

از یکشنبه هفته گذشته ۹ آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان نیز راه اندازی شد تا امکان خرید برای مشتریان خرد و از طریق کد سهامداری آنان فراهم شود. در نخستین هفته راه اندازی این معاملات درمجموع ۴۷۶ هزار گواهی سپرده معادل ۴۷۶ تن سیمان انبار کارخانه های سیمان شرکت های سیمان صوفیان، فارس، فارس نو، تهران، ارومیه، غرب، خاش، دورود و شاهرود مورد معامله قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها