بورس كالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع ها به تاکید وزیر صمت بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا، کاهش قیمت سیمان و آرامش بازار، گشایش انبار برنج طارم و فروش صادراتی پی وی سی پتروشیمی غدیر اختصاص داشت. 

+کل سیمان کشور به بورس کالا می آید 

به گزارش «کالاخبر»؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت باید به بورس بیاید و مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند. وزیر صمت، مصرف‌کنندگان سیمان را شامل واحدهای تولیدی با مواد اولیه مربوط به این محصول، پروژه‌های بزرگ و خرده فروشی ها دانست و افزود: در اولویت اول باید خرده‌فروشان برای خرید وارد بورس کالا شوند. 

+عرضه ۸۰ درصد سیمان کشور در بورس 

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن امروز در صحن علنی مجلس گفت: از وزارت صمت برای صدور ابلاغیه ممنوعیت فروش سیمان خارج از بورس تشکر می کنم، چرا که اقدام خوبی است و اگر کل سیمان در بورس فروخته شود، شفافیت این حوزه بالا می رود. در این میان با توجه به شمار کارخانه های سیمان، بازار این محصول به راحتی قابل کنترل بوده که این فرمول باید برای فولاد نیز بکار گرفته شود. 

نماینده زنجان در مجلس اعلام کرد که از ابتدای امسال عرضه سیمان در بورس کالا آغاز شده و اکنون سطح عرضه به ۸۰ درصد تولید رسیده است که با توجه به افزایش سطح عرضه سیمان در بورس قیمت‌ها به زودی به تعادل خواهد رسید. 

+پایان فضای مه آلود بازار سیمان 

یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت در خصوص عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا گفت: بورس کالا زمینه ایجاد شفافیت و کشف قیمت منطقی محصولات از جمله سیمان را فراهم می کند به طوریکه به دلیل شفافیت آماری، امکان رفتارهای انحصارگرایانه برخی عرضه کنندگان به حداقل می رسد و آن ها باید متناسب با نیاز و تقاضای بازار اقدام به عرضه محصول در بورس کالا کنند. 

+امتیازات ویژه برای عرضه کنندگان بورسی

جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا گفت: وزارت صمت بر اساس موارد حاکمیتی که در اختیار دارد به شرکت هایی که محصولاتشان را در بورس عرضه می کنند در حوزه انرژی، برق، سوخت و شرایط صادرات امتیازات می دهد که این امتیازات شامل شرکت هایی که در بورس محصول عرضه نمی کنند، نمی شود.

+پذیرش ۱۰ هزار و ۵۰۰ مصرف کننده سیمان  

سیف‌الله امیری از پذیرش ۱۰ هزار و ۵۰۰ مصرف‌کننده سیمان برای خرید این محصول از بورس کالا خبر داد و گفت: این رقم قبلاً ۵ هزار مصرف‌کننده بوده است و اگر کارگزاری‌های بورس کالا در این حوزه فعال تر عمل کنند این رقم نیز بالاتر خواهد رفت. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: ۶۲ واحد تولیدی سیمانی نیز در سامانه بورس کالا پذیرش شده اند که ۵۲ واحد در حال عرضه در بورس هستند.

+گفتمان مشترک وزرای اقتصاد و صمت  

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هماهنگی تیم اقتصادی دولت و عرضه مناسب سیمان در بورس کالا، باعث کاهش قیمت سیمان شد. در این میان باید خبری خوش را اعلام کرد و آن، وجود گفتمان مشترک بین وزرای اقتصادی و صمت برای توسعه عرضه کالاها و استفاده از مدل عرضه سیمان در سایر صنایع است که این رویداد می تواند اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه را بازگرداند.

+پایان نرخ دولتی و آزاد سیمان

علی جدی نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از چند ماه تلاش، سرانجام شاهد رونق معاملات سیمان در بورس کالا هستیم که این اتفاق، خبری تلخ برای دلالانی است که سال ها از اختلاف دو نرخ دولتی و آزاد سیمان سودهای کلان کسب اند که امروز با مرجعیت تابلوی بورس کالا در سراسر کشور، دیگر در حق تولیدکنندگان اجحاف نمی شود. 

+جمع سیمانی های بورس به ۶۴ شرکت رسید 

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش کالای سیمان شرکت های سیمان لار، نائین، صنایع سیمان کیاسر، ایلام و خمسه در بازار اصلی این بورس خبر داد تا شمار شرکت های سیمانی پذیرش شده در بورس کالا به ۶۴ شرکت برسد. 

+گشایش انبار برنج

انبار شرکت توسعه تجارت برنج مازندران از سه شنبه ۱۶ شهریور ماه آماده پذیرش محصول برنج سفید طارم محلی بوجار نشده از مشتریان بوده و گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج موجود در این انبار نیز از روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود. 

+رقابت داغ خریداران PVC صادراتی غدیر

دوشنبه ۱۵ شهریور ماه در ادامه عرضه های صادراتی پی وی سی در بورس کالا، پتروشیمی غدیر ۲۹۷۶ تن پلی وینیل کلراید گرید S۶۵ خود را روانه تالار کیش کرد که بازهم شاهد رقابت خریداران و ثبت تقاضای بالای آن ها در این تالار بودیم؛ به گفته کارگزاران، مشتریان پی وی سی در انتظار عرضه سایر پتروشیمی ها در رینگ صادراتی بورس کالا هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها