دارابی

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که دولت سیزدهم باید از اقدامات اشتباه دولت های قبل به خصوص در حوزه اقتصاد درس بگیرد، چراکه در دولت قبل برخلاف نگاه کارشناسان و فعالان صنعت، رویکرد قیمت گذاری دستوری کالاها در پیش گرفته شد که این اقدام با آسیب به تولید کشور به زیان بازار سرمایه و سهامداران نیز تمام شد. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، همایون دارابی با بیان اینکه دولت سیزدهم نباید مسیرهای نادرست اقتصادی به خصوص قیمت گذاری دستوری کالاها و خدمات را در پیش بگیرد، اظهار کرد: چراکه این رویکرد علاوه بر آسیب جدی به صنایع مختلف کشور از جمله خودرو، سیمان، فولاد و ... شرایط مصرف کنندگان را نیز بهتر نمی کند.

وی تقویت تولید در کشور را رمز عبور از گردنه های سخت عنوان کرد و گفت: باید موانع را از سر راه تولید برداشت و که یکی از موانع، همین قیمت گذاری دستوری و بی انگیزگی تولیدکنندگان است. براین اساس به هر میزان که تقویت تولید را در کشور شاهد باشیم، تنظیم بازارها نیز به شکل بهتر رقم می خورد و با توجه به آنکه بازار سرمایه آینه بخش واقعی اقتصاد است، با رشد تولید، شرایط بورس نیز به مراتب بهتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه باید میزبان عرضه محصولات مهم و مواد اولیه تولیدی شرکت های بورسی باشد تا شفافیت و رقابت جای قیمت گذاری دولتی را بگیرد که این رویداد می تواند از راه های اصلی پشتیبانی از تولید باشد.

به گفته دارابی، تجربه قیمت گذاری دستوری در چند سال گذشته نشان می دهد که این رویه نه تنها در کاهش التهاب های قیمتی و تنظیم بهینه بازار کمک کننده نبوده بلکه عموما به توزیع رانت و عدم بهره وری منجر شده که از دولت سیزدهم این انتظار می رود که سیاست قیمت گذاری دستوری کالاها را با مکانیزم بورس کالا و انرژی جایگزین کند تا همه فعالیت های براساس شفافیت و رقابت شکل گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها