سیمان

تازه‌ترین گزارش‌ مرکز مطالعات Ambank در خصوص نقش کرونا در بازار سیمان جهان منتشر شده که براساس پیش بینی ها نباید تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ انتظار کاهش قیمت ها در بازار این محصول را داشت.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ در همین زمینه، مرکز مطالعات Ambank پیش‌بینی کرده، سال آینده شاهد افزایش قیمت سیمان در بازار جهانی خواهیم بود. با وجود اینکه سال قبل، بازار سیمان در دنیا رشد کرده بود، ولی بخش زیادی از سیمان موردنیاز دنیا از ذخایر انبارها، تأمین شد؛ زیرا واحدهای سیمان سازی مانند دیگر بخش‌های اقتصادی در روزهای زیادی از سال ۲۰۲۰ و حتی ۲۰۲۱ تعطیل بودند و تولیدی در آن‌ها انجام نمی‌شد.

طبق گزارش منتشرشده توسط این مرکز، رشد بالغ‌بر ۲ درصدی قیمت سیمان در سال ۲۰۲۲ امری اجتناب‌ناپذیر است که دلیل آن را می‌توان شرایط کرونایی حاکم بر تولید در سال‌های اخیر و تأثیر آن روی حجم ذخایر موجود در انبارها، هم‌زمان با کاهش عرضه در سال قبل دانست.

ازسوی دیگر، رشد تقاضای ناشی از ورود دنیا به عصر پساکرونا در سال ۲۰۲۲ در اغلب کشورهای صنعتی و درحال‌توسعه دنیا هم، می‌تواند فشار مضاعفی بر قیمت‌ها در بازار وارد کرده و افزایش نرخ ها را تشدید کند.

متوسط قیمت سیمان در بازارهای جهانی

براساس این گزارش، در سال جاری متوسط قیمت هر تن سیمان در کشورهای جنوب شرقی آسیا، حدود ۵۷ دلار بود، ولی در کشورهای صنعتی با قیمت بیش از ۶۱ دلار مبادله می‌شد. این قیمت، طی سال ۲۰۲۲ بدون شک، تغییر خواهد کرد، زیرا از سویی، فشار ناشی از تعطیلی‌های طولانی‌مدت ناشی از همه‌گیری کرونا در یک سال اخیر باعث شد تا عرضه در دنیا کم شود و از سوی دیگر، ازسرگیری گسترده فعالیت‌های اقتصادی در گستره دنیا و ورود به عصر سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های زیرساختی، موجب خواهد شد تا میزان تقاضا در بازارهای جهانی رشد کند و هر دو این متغیرها، می‌تواند رشد قیمت را به همراه بیاورد و فشار ناشی از تورم در بخش‌های ساختمانی را در دنیا افزایش دهد.

تغییر شرایط از نیمه دوم سال ۲۰۲۲

این مرکز مطالعاتی پیش‌بینی کرده، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ فشار ناشی از کمبود عرضه در بازار سیمان دنیا از بین خواهد رفت، چراکه شرکت‌های سیمان سازی می‌توانند در نیمه اول سال با سرعت تولید کنند و به نیاز جهان پاسخ گویند. در ضمن پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه در دنیا متناسب با میزان جدید تقاضا رشد کند. در صورت تحقق این پیش‌بینی از نیمه دوم سال بعد روند کاهشی قیمت سیمان در دنیا شروع می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها