فولاد

از مارس ۲۰۲۰ تاکنون قیمت فولاد در آمریکا به طرز حیرت انگیزی تا ۲۱۵ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت ورق سیاه در آمریکا هفته گذشته رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۱۸۲۵ دلار رسید. در حالی که قبل از همه گیری کرونا، این شاخص قیمت در محدوده ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار بود. برخی از تحلیلگران معتقدند قیمت فولاد هنوز به اوج نرسیده و در سه ماهه سوم سال منتظر بهبود بیشترند و برخی دیگر معتقدند در بخش خرید شاید تا سال ۲۰۲۲  بهبود بیشتری شاهد نباشیم.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، یخچال ها، دستگاه های تهویه مطبوع و اتومبیل های جدید چه چیز مشترکی با هم دارند؟ همه آنها در حالی با افزایش قیمت روبرو هستند که تولیدکنندگان با کمبود فزاینده یک عنصر اصلی سازنده آن یعنی فولاد دست و پنجه نرم می کنند.

حال باید ببینیم چه اتفاقی در حال وقوع است؟ در ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۰ زمان تعطیلی های گسترده، بسیاری از کارخانه های تولید فولاد از ترس اینکه دچار رکود جدی شوند تولید را متوقف کردند. اما این افت تقاضا برای مدت زیادی طول نکشید. در اوایل همه گیری، قرنطینه اجباری در خانه، موجب شد آمریکایی ها به محل زندگی خود اهمیت بیشتری دهند و محصولاتی که پایه فولادی داشتند مانند گریل ها و یخچال و فریزر تقاضای زیادی پیدا کردند. این برگشت سریع، کارخانه های فولاد را از حالت محافظه کارانه قبلی خارج کرد.

آنچه اتفاق افتاده که مشابه بازار چوب و الوار است این بود که تقاضا در طی همه گیری کرونا به دلیل تغییر در الگوی مصرف، از آنچه پیش بینی شده بود، بالاتر رفت. آنها به جای پرداخت هزینه های مربوط به تعطیلات و کسب تجارب جدید، ماشین چمن زنی جدید خریدند، خودرو جدید یا لوازم برقی می خریدند.

کالاهایی مانند لوازم خانگی که نیاز به فولاد دارند. به تدریج با روند بازگشایی کسب و کارها پس از پاندمی حال تقاضا در این بخش ها رو به کاهش است و به عنوان نمونه در بازار چوب شاهد افت قیمت بوده ایم ولی در مورد فولاد تصحیح قیمت مشابهی رویت نشده است. مسلما فولادسازان هم این کاهش تقاضا را احساس کرده اند ولی بر خلاف محصولات چوبی در حقیقت، بسیاری از صنایع وابسته به فولاد، مانند نفت و گاز، در حال حاضر با بازگشایی و آغاز روند بهبود اقتصاد، شاهد افزایش تقاضای فولاد خود هستند. تولیدکنندگان و پالایشگاه های نفت در ماه های آینده با بازگشت آمریکایی ها به سفرهای هوایی و رفت و آمد روزانه خود فقط به فولاد بیشتری نیاز خواهند داشت.
همچنین سال گذشته دو ادغام بزرگ در صنعت فولاد امریکا مشاهده شد که انگیزه را برای افزایش تولید پایین آورد. چرا که افزایش عرضه به معنای کاهش قیمت هایشان بود. مسائل مربوط به زنجیره تامین جهانی نیز مطرح است. به طور خاص، کمبود تراشه که مانع تولید خودروهای جدید می شود، به محض رفع، انتظار می رود صنعت خودرو رونق یابد. وقتی تعداد بیشتری خودرو از خطوط تولید خارج شوند، این به معنای تقاضای بیشتر برای فولاد است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها