آب

طی روزهای اخیر، خبر عرضه آب کشاورزی به‌عنوان یک کالا در بورس کالای شیکاگو در اغلب رسانه‌های آمریکا مورد توجه قرار گرفته و درباره مزایا و معایب آن، گزارش‌های متعددی منتشر شده است. در همین زمینه، مرکز مطالعات «وست واتر» آمریکا با حمایت از ورود آب کشاورزی به بورس کالا در گزارش خود تأکید کرد: «آب کالیفرنیا، ساختاری مانند یک بازار دارد و ارزش این بازار طبق برآوردهای انجام‌شده تا انتهای مارس امسال برابر با ۱.۱ میلیارد دلار است. بازار آب کالیفرنیا در شرایط فعلی و با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی آمادگی عرضه به بازار سهام را دارد و می‌توان با استفاده از ابزارهای مالی، دسترسی کشاورزان به این بازار محدود و ارزشمند را مدیریت کرد. قراردادهای آتی بهترین ابزاری است که امروزه در اختیار ماست، زیرا امکان می‌دهد تا نوسانات قیمت در این بازار را کنترل کنیم.»

ابزاری برای مدیریت ریسک

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ این مرکز مطالعاتی با توجه به افزایش بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از تغییرات جوی، کاهش بارش و افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های کالیفرنیا نوشت: «بازار آب کشاورزی، یکی از مهم‌ترین بازارها در سال‌های آینده خواهد بود و با در نظر گرفتن قراردادهای آتی برای این بازار، امکان مدیریت بهتر این منبع حیاتی برای کشاورزان و همچنین مدیریت هزینه مورد نیاز برای استفاده از آب فراهم می‌شود. این سیاست را می‌توان ابزاری برای مدیریت بهتر ریسک‌هایی دانست که تغییرات جوی و گرمایش زمین برای ما ایجاد کرده است.»

نحوه کشف قیمت آب

مرکز مطالعاتی «وست واتر» با اشاره به اینکه از دسامبر سال گذشته قراردادهای آتی برای مبادله آب کشاورزی در بورس کالای شیکاگو ایجاد شده، یادآور شد: «شاخص آب کالیفرنیا که زیرمجموعه شاخص Nasdaq veles است به رصد نوسانات قیمت حقابه های کشاورزان در پنج بخش مهم کشاورزی در ایالت کالیفرنیا می‌پردازد. قیمت‌هایی که برای خرید آب استفاده می‌شود نیز مدنظر قرار می‌گیرند و هر روز، یک قیمت متوسط برای مبادله آب کشاورزی تعیین می‌شود که قراردادهای آتی برای تأمین آب سال کشاورزی آینده برمبنای این قیمت تعیین خواهد شد.»

سیاستی با پیامدهای جهانی

«رولاند فامسی»، تحلیل‌گر بازار کشاورزی کالیفرنیا براین باور است که عرضه آب کشاورزی در بورس، تلاشی برای شفاف‌سازی قیمت آب برای یکی از مهم‌ترین صنایع آمریکا و دنیاست. از نقطه‌نظر اقتصادی و با توجه به محدودیت منابع آبی، ضروری است که میزان و نحوه استفاده از آب را مدیریت کنیم و این در صورتی محقق می‌شود که ارزش معقولی برای این کالای ارزشمند در نظر بگیریم. »

این سیاست نه‌فقط بر بازار غذای امریکا، بلکه روی بازار جهانی تأثیرگذار خواهد بود، زیرا ایالت کالیفرنیا (بزرگ‌ترین بازار کشاورزی آمریکا) از محصولات کشاورزی عرضه‌شده به بازار جهانی، سهم زیادی دارد.

در این میان، البته دیدگاه‌های متفاوتی هم وجود دارد، کما اینکه، پدرو آروجو آگودو گزارشگر ویژه سازمان ملل می گوید: «تجارت آب، به‌صورت کالا، مانند نفت و طلا در بورس‌های «وال‌استریت»، ممکن است برای حیاتی‌ترین منابع جهان، مناسب نباشد». 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها