کشاورزی

درحالی‌که پاندمی «کووید ۱۹» تأثیر منفی چشمگیری در بازار محصولات کشاورزی و غذایی داشته است، اکنون کارشناسان نگران متغیرهای منفی دیگری هستند که پس از کرونا جهان باید برای حل آن دست‌به‌کار شود؛ این متغیر منفی، تغییرات جوی و افزایش دمای کره زمین است.

به گزارش «کالاخبر»، در کنار تمام مؤلفه‌های اثرگذار بر بازار محصولات کشاورزی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر این بخش، تغییرات جوی و افزایش دمای کره زمین است که به‌صورت مستقیم بر روی میزان و کیفیت تولید محصولات کشاورزی اثر دارد. تغییرات جوی علاوه بر اینکه باعث افزایش متوسط دمای هوا شده، به میزان قابل‌توجهی بارش‌ها را نیز تنزل داده است که هر دو عامل در کنار هم به‌عنوان فاکتورهای مخرب در تولید محصولات کشاورزی شناخته می‌شوند.

در همین چارچوب، انتظار می‌رود، تأثیر این عوامل روی بازار کالاهای کشاورزی و بورس‌های کالایی در سال ۲۰۲۰ زیاد باشد و به همین دلیل است که کارشناسان تأکید می‌کنند بعد از رها شدن دنیا از بحران کرونا، باید تمرکز اصلی روی حل مشکل تغییرات جوی و گرمایش زمین باشد.

طبق تازه‌ترین پیش‌بینی‌هایی که از افزایش دما در فصل تابستان جاری و کاهش بارش‌ها در فصل‌های بعدی در امریکای شمالی شده است، میزان تولید محصولات اساسی ذرت و گندم در این منطقه به‌شدت کاهش خواهد یافت و می‌تواند زمینه برای افت عرضه این دو محصول از امریکای شمالی را فراهم کند. به همین دلیل است که در هفته گذشته شاخص قیمت ذرت و گندم در بازارهای جهانی افزایش یافت و این نگرانی را ایجاد کرد که دنیا درنتیجه کمبود عرضه با بحران جدی روبرو شود.

رشد شاخص قیمت محصولات کشاورزی

سایت feednavigator در گزارش خود در مورد تأثیر تغییرات جوی روی بازار کالاهای کشاورزی نوشت: «به نظر می‌رسد تأثیر تغییرات جوی روی بازارهای کشاورزی در حال نمایان شدن است. طبق این پیش‌بینی امریکا با دوره طولانی خشکسالی روبرو می‌شود و این تحول می‌تواند راندمان تولید این محصولات را در این کشور به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید در جهان کاهش دهد. این شرایط نه‌تنها بازار و خریداران محصولات کشاورزی آمریکایی که بازار تمام کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد».

برپایه این گزارش، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال جاری میلادی شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا به دلیل تأثیر تغییرات جوی ۶ درصد رشد کند و این روند در سال بعد هم ادامه داشته باشد. در این بازه زمانی، شاخص قیمت ذرت در دنیا ۷.۹ درصد و شاخص قیمت گندم ۷.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد می‌کند و در سال ۲۰۲۱ میلادی هم، این روند افزایشی قیمت ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها