جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در جلسه هماهنگی و ایجاد اتحاد میان زعفران‌کاران، صادرکنندگان زعفران و بورس کالای ایران ضمن اشاره به اهمیت ایجاد اتحاد میان صادرکنندگان به‌منظور شفایت و استانداردسازی قیمت زعفران تصریح کرد: با همکاری و اتحاد صادرکنندگان زعفران، می‌توان تعیین‌کننده قیمت زعفران در داخل و خارج کشور بود. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از روابط‌عمومی اوسک، جلسه هماهنگی و ایجاد اتحاد میان زعفران‌کاران، صادرکنندگان زعفران و سازمان بورس کالای ایران با حضور جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، احسان مصطفوی، مدیر طرح سازمان جهانی اوسک و سایر صادرکنندگان زعفران در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد. 

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت ایجاد اتحاد میان صادرکنندگان به‌منظور شفایت و استانداردسازی قیمت زعفران تصریح کرد: با همکاری و اتحاد صادرکنندگان زعفران، می‌توان تعیین‌کننده قیمت زعفران در داخل و خارج کشور بود. 

وی عنوان کرد: قیمت زعفران در بورس کالای ایران نظیر سایر کالاهای مبادله شده در این بازار، قابلیت تبدیل‌شدن به مرجع قیمت جهانی را دارد. برای دستیابی به این هدف، با ایجاد اتحاد میان صادرکنندگان به‌سوی شفاف‌سازی قیمت زعفران کشور گام برداشته‌ایم. 

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اشاره به حمایت و اعطا تسهیلات به زعفران‌کاران توسط بانک‌های عامل، اضافه کرد: بورس کالای ایران منطبق بر مدلی که فائو به کشورهای دنیا توصیه کرده و با همکاری بانک‌های مختلف کشور در نظر دارد در فصل برداشت زعفران توثیق گواهی سپرده کالایی زعفران را اجرایی نماید. 

وی ادامه داد: در این مدل کشاورزان با سپردن زعفران به انبارهای بورس و وثیقه کردن آن اقدام به دریافت تسهیلات از بانک خواهند کرد. اجرای این مدل می‌توان فشار عرضه در فصل برداشت زعفران را کاهش دهد و مانع از افت قیمت زعفران در بازار شود. 

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران ابراز کرد: با شفاف‌تر شدن مشخصات زعفران طبق نمونه بورس و اعطای تسهیلات به کشاورزان بورس کالای ایران امیدوار است صادرکنندگان و کشاورزان بیشتری خرید و فروش زعفران خود را در قالب معاملات بورس انجام دهند و بازار زعفران در بورس عمق بیشتری پیدا کند تا در آینده قیمت بورس به مرجع قیمت زعفران در بازار داخلی و خارجی تبدیل شود. 

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز در این نشست گفت: در سال ۱۳۹۹، ۴۳۵ تن زعفران ایرانی در داخل کشور و در بازار جهانی مصرف شد که ۳۲۵ تن از این مقدار، مربوط به صادرات زعفران بود؛ البته این در حالی است که مقدار تولید این محصول در کشور در سال گذشته بیشتر از این رقم بوده است. 

میری تصریح کرد: نبود ثبات قیمت در زعفران از یک سو و از سوی دیگر نیاز ارز حاصل از صادرات زعفران سبب شده برخی افراد زعفران ایران را در خارج از کشور با نرخ‌های بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی این محصول به فروش برسانند که خوشبختانه در این جلسه با ایجاد اتحاد در میان زعفران‌کاران و صادرکنندگان تلاش شده تا با ایجاد شفافیت و یکسان‌سازی، قیمت زعفران به جایگاه اصلی خود بازگردد. 

احسان مصطفوی، مدیر طرح سازمان جهانی اوسک نیز در ادامه این نشست ابراز کرد: در زمینه قیمت‌گذاری زعفران باید طرح‌های برد - برد برای کشاورزان، واسطه گران، صادرکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان ارائه شود و بر همین اساس، زنجیره‌هایی پیش‌بینی‌شده است. 

وی با اشاره به توجه به نیاز جوامع بین‌الملل پیش از کشت و تولید، عنوان کرد: برای توسعه صادرات زعفران و نیز فروش زعفران با قیمت واقعی خود ابتدا باید نیاز جوامع بین‌المللی به‌خوبی سنجیده و سپس نسبت به تقاضا، کشاورزان اقدام به تولید کنند. 

مدیر طرح اوسک با بیان این نکته که مشخصات زعفران پذیرفته شده در انبارهای بورس از نظر ظاهری نیز نیاز به یکسان‌سازی و استاندارهای مشخصی دارد، تأکید کرد: در استانداردسازی نمونه زعفران نیز، معیاری مشخص شده تا تعاریف سازمان‌های مختلف از زعفران نمونه به یکدیگر نزدیک شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها