وحید حسن پور

مدیرعامل کارگزاری صبا تأمین معتقد است که معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به زودی و در پی آگاهی فعالان صنعت از مزایای این ابزار معاملاتی با رونق چشمگیری مواجه خواهد شد به طوریکه ورود فلزات به این معاملات می تواند جذابیت بالایی برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داشته باشد. به گفته او، تشکیل بازار نقد و روزانه قوی با حضور متقاضیان متنوع و پرتعداد باعث کشف بهینه و واقعی تر قیمت محصولات مختلف از جمله فلزات در بازار گواهی سپرده کالایی می شود.

وحید حسن‌پور دبیر در گفت و گو با «کالاخبر» با بیان اینکه فلسفه گواهی سپرده کالایی، خدمات جدیدی را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها ارائه می دهد، اظهار داشت: سهولت روند معاملات، کشف قیمت های مستمر و روزانه، روند عادلانه کشف قیمت ها و پوشش ریسک های معاملاتی از جمله مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالاست.

حسن‌پور دبیر افزود: مصرف‌کنندگان می‌توانند در کنار خرید فیزیکی کالا، با خرید این اوراق، نوعی سرمایه‌گذاری انجام دهند و از جنبه‌های قیمتی، شرایط نگهداری و مدیریت زمان مصرف کالا، از مزیت پوشش ریسک برخوردار شوند.

او گفت: این ابزار در بخش‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و فقط منحصر به بازار محصولات کشاورزی و یا سکه نیست که بورس کالا نیز با توجه به رفع ابهام مالیاتی این معاملات بر ورود دارایی هایی از حوزه فولاد، معدن، پتروشیمی و فرآروده های نفتی در حال اقدام است.

ابزاری برای واقعی شدن قیمت

مدیرعامل کارگزاری صبا تأمین با اشاره به اینکه یکی از بازارهایی که قابلیت استفاده از گواهی سپرده را دارد، بازار فلزات است تأکید کرد: در صورت ورود فلزات به این ابزار معاملاتی، بازار نقد و روزانه قوی با حضور متقاضیان متنوع و پرتعداد شکل می گیرد و قیمت فلزات نیز واقعی‌تر از همیشه کشف می شود که می توان گفت جای خالی فلزات در این بازار احساس می شود.

مزیت معافیت از پرداخت مالیات

او با یادآوری اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار، پرداخت هزینه‌های جانبی یک معامله است، ادامه داد: پرداخت مالیات از هزینه‌هایی است که فعالان اقتصادی با آن دچار چالش هستند بر این اساس، یکی از مزایای مهم گواهی سپرده کالایی، معافیت از پرداخت مالیات است. زیرا هرگونه معامله این اوراق تا پیش از تحویل کالا به مشتری، از پرداخت مالیات معاف است و به‌این‌ترتیب، معامله‌کنندگان ناگزیر به پرداخت هزینه‌ای اضافه بر قیمت کالا نخواهند شد.

حسن‌پور دبیر عنوان کرد: این مشوق می‌تواند عاملی برای جذب شدن و به‌نوعی، جبران ترس از شفاف‌سازی معاملات باشد. در توضیح ترس از شفاف‌سازی باید تأکید کرد که فعالان اقتصادی حتی اگر تخلفی در معاملات خود نداشته باشند اما از شفاف شدن کامل عملکردشان واهمه دارند و این ترس به‌صورت سنتی در میان فعالان وجود دارد. بنابراین در جبران تحمل این ترس، معافیت مالیاتی یک امتیاز جبرانی برای فعالان بازار خواهد بود.

ابزاری مفید اما ناشناخته

به اعتقاد او، به‌طورکلی شمار ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه اندک است و ابزاری نظیر گواهی سپرده کالایی با وجود مزیت های فراوان اما هنوز برای بسیاری از فعالان بازار و صنایع، شناخته‌شده نیست. به‌طور مثال، اگر فعالان بازار از این ویژگی مطلع شوند که اوراق سپرده کالایی از قابلیت تبدیل به وثیقه برای دریافت تسهیلات سیستم بانکی، برخوردار است، به‌یقین تقاضا برای استفاده از آن سیر صعودی چشمگیری خواهد یافت و این اتفاق نیز به مرور رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها