بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون شکسته شدن رکورد ارزش معاملات بورس کالا، پذیرش محصولات فولادی و پتروشیمی، بررسی مزایای عرضه املاک در بورس، بازگشت آرامش بازار خودرو به کمک بورس کالا، گشایش انبارهای پسته و زعفران و در آخر اظهار نظر وزیر صمت درخصوص عزم این وزارتخانه برای تقویت بورس کالا و حذف دلالان اختصاص داشت.

نهادها در حال آشنایی با مزایای عرضه املاک در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ سولماز سیلانی مدیر کالایی کارگزاری بهمن گفت: بازار املاک و مستغلات در بورس کالا که از چند سال پیش مقدمات آن فراهم شده است طی هفته های اخیر به دلیل آشنایی و اطلاع رسانی در خصوص مزایا و ویژگی های این شیوه عرضه با استقبال نهادهای عمومی و دولتی مواجه شده است. علاوه بر کنار رفتن تشریفات زمانبر در این مدل، عرضه املاک و مستغلات در بورس کالا به نوعی بازاریابی محسوب می شود چراکه کارگزاران همواره پذیرای مشتریان زیادی هستند که دغدغه اصلی آنها سرمایه گذاری و مطلوبیت در معاملات است که آنها می توانند مشتریان بالقوه املاک عرضه شده در بورس جهت سرمایه گذاری باشند.

از اینرو امید است با انجام معاملات بیشتر و آشنایی سایر نهادها با این معاملات، این بازار روز به روز با اقبال بیشتری از سوی خریداران و فروشندگان ملک روبرو شده و به ابزاری جهت کوتاه شدن دست واسطه ها و سوداگران، کاهش هزینه های معاملاتی، شفافیت بیشتر معاملات و قیمت ها تبدیل گردد. از همه مهم تر با عرضه احتمالی زمین های دولتی و بخش عمومی، طرف عرضه در بخش املاک و مستغلات تقویت و باعث تعادل قیمت‌ها می شود.

مکانیسم بورس کالا پایانی برای مزایده‌های غیرشفاف املاک

علی آبنیکی، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: عرضه املاک نهادهای عمومی و دولتی در بورس کالا در شرایطی رو به افزایش است که  در بخش خصوصی مبادلات املاک یعنی جایی که عموم مردم معاملات ملک را انجام می دهند، تقریبا هیچ نظارتی بر فرآیند کشف قیمت وجود ندارد و بخشی از انگیزه افراد در این حوزه آن است که معاملات را سفته بازانه پیش ببرند و به همین دلیل، قیمت صعودی همیشه مزایای بیشتری برای این افراد دارد. ضمن آنکه روند مکانیسم بورس کالا پایانی برای مزایده‌های غیرشفاف املاک مالیات و شرایط آن شفافیت خاصی ندارد و بازار مسکن به این دلیل بسیار کم اصلاح قیمتی می شود و با مقاومت های سختی حتی در زمان رکود مواجه بوده است چرا که بخش واسطه گری آن، همیشه قیمت را در محدوده‌ای که خودشان می خواهند نگه داشته‌اند. بنابراین مهم ترین مسئله اطلاع رسانی است و در بخش معاملات املاک خصوصی باید اتحادیه و صنف املاک کشور در یک طرف معاملات باشند و بازی برنده-برنده برای آنها تعریف شود تا در کنار بستر سنتی، بستر الکترونیکی و معاملات بورس وجود داشته باشد.

معامله نخستین ملک وزارت دفاع در بورس

نخستین ملک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واقع در شهرستان دماوند-دشت مشاء به مساحت ٣٦٢٣ مترمربع و با قیمت پیشنهادی عرضه کننده یعنی ۱۳۰ میلیارد ریال در تاریخ نهم آذر ماه در بورس کالای ایران به فروش رفت. این نخستین عرضه ملک در بورس کالا از سوی یک وزارتخانه بود که وزارت دفاع ورود به شیوه حراج الکترونیک املاک در بورس کالا را در راستای اجرای یکی از مصوبات دولت و بستر سازی برای سایر نهادهای دولتی، فروش املاک و اراضی در اتاقی شیشه ای و شفاف و کنار گذاشتن روش سنتی مزایده املاک اعلام کرده است.

رضا محتشمی پور قائم مقام بورس کالای ایران با بیان آنکه پیشگامی وزارت دفاع در جهت عرضه املاک و اراضی خود در بورس کالا آغاز حرکتی ارزشمند و مثبت برای آشنایی و ترغیب سایر دستگاه های دولتی به شمار می رود، گفت: همراهی و همکاری وزارت دفاع طی هفته های اخیر، شرایط را برای عرضه نخستین ملک این وزارتخانه بر تابلوی بورس کالا هموار کرد که با انجام نخستین معامله، امیدواریم این عرضه ها توسعه یابد و خط راهنمایی برای بهره گیری سایر دستگاه ها از این ظرفیت ایجاد شده در بورس کالا باشد. 

ایمان عسکری زاده دبیر هیات اجرای فروش املاک وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع سالانه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان فروش املاک و اراضی دارد که برای تسریع و بهبود فرآیند فروش، نیاز به اتاقی شیشه ای و شفاف بورس کالا احساس می شود. معامله اخیر زمین وزارت دفاع در بورس کالا به عنوان پایلوت صورت گرفت و قصد داریم طی هماهنگی با مسوولان و کمیته مربوطه در وزارت دفاع، میزان عرضه های املاک و اراضی وزارتخانه در بورس کالا را افزایش دهیم.

امیر عالمی کارشناس بورس و تامین مالی وزارت دفاع  گفت: با توجه به آنکه نخستین فروش ملک وزارت دفاع در بورس کالا تجربه شد و وزارت دفاع با فرآیند عرضه املاک در بورس یعنی ارائه مدارک، پذیرش و معامله، آشنا شد به زودی شاهد عرضه های بعدی وزارتخانه در بورس کالا خواهیم بود. با اعلام مزایای ورود املاک و اراضی وزارت دفاع به بورس کالای ایران از جمله شفافیت بالا و برتری های زیاد به نسبت مزایده های سنتی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دستور عرضه کل املاک و اراضی این وزارتخانه در بورس کالا را صادر کند.

ارزش معاملات از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای سال تا پایان هفته اول آذرماه ۹۹ از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت تا رکورد ارزش سالانه معاملات بورس کالا از ابتدای تاسیس، در حدود ۹ ماهه امسال شکسته شود؛ پیش از این رکورد بالاترین ارزش معاملات به سال ۹۷ با ۱۷۷ هزار میلیارد تومان اختصاص داشت و سال گذشته نیز  ارزش کل معاملات ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود.

بررسی آمار بورس کالای ایران بیانگر آن است که ارزش معاملات این بورس در سه بازار فیزیکی، مشتقه و مالی از ابتدای سال تا هفتم آذر ماه با رشد ۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۲۰۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان رسیده است.

انتشار اوراق سلف موازی مسیر هموار تامین مالی

گلنوش معینی، سرپرست معاملات بورس انرژی کارگزاری آگاه معتقد است: «اوراق سلف موازی استاندارد» جذاب ترین شیوه تامین مالی شرکت های تولیدی در بورس کالا و انرژی است و این اوراق ظرفیت بسیار زیادی برای صنایع دارد.

آرامش بازار خودرو به کمک بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطالعات پژوهشی زیادی انجام شده، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند. با عرضه خودرو در بورس، به دلیل مابه التفاوت قیمت کف عرضه با قیمت معامله، منابع مالی ایجاد خواهد شد که در توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش کیفت خودروها هزینه می‌شود.در این صورت دلال‌ها دیگر نمی‌توانند سود زیادی را نصیب خودشان کنند و با فرصت طلبی آن‌ها مقابله می‌شود.  این موضوع علاوه بر ساماندهی بازار خودرو، خودروسازان را هم در تولید خودور با کیفیت کمک خواهد کرد و مشکلات مالی آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

با عرضه و فروش خودروی صفر در بورس کالا، شفافیت در قیمت‌گذاری به صورت کامل صورت می‌پذیرد. ضمنا با حضور مردم در این بازار، قیمت منطقی هر خودرو کشف شده و سبب قطع شدن دست دلالان از سودجویی‌های کلان این بازار خواهد شد. از طرفی با توجه به اینکه طبق طرح مجلس، اختلاف قیمت پایه و کشف‌شده در بورس کالا، در جهت بالارفتن کیفیت، تیراژ، ایمنی خودرو و غیره به خودروسازان برمی‌گردد، می‌توان انتظار داشت شرکت‌های خودروسازی، برای رسیدن به سود بیشتر و خروج از زیان‌دهی، این پارامترها را در خط مشی خود لحاظ کرده تا بتوانند از این مشوق‌ها استفاده نمایند.

راهیابی کالای ۶ شرکت به بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش کالای ورق گالوانیزه شرکت تاراز چهارمحال، شمش فولادی شرکت فولاد سپهر سبلان، شمش فولادی شرکت ذوب آهن ذوب آسیا، میلگرد تولیدی شرکت فولاد شاهرود، قیر شرکت آسایش قیر دلیجان و مونوکلور استیک اسید به میزان ۱۲۰۰ تن متعلق به شرکت نیروکلر در بازار اصلی این بورس خبر داد.

گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده زعفران نگین و پوشال یک انبار با سررسید ۱۴۰۰

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از بازگشایی انبارهای زعفران شرکت های کشاورزی زعفران سحرخیز، اتحادیه تعاونی های روستایی خراسان رضوی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۰ خبر داد.

گشایش انبار پسته فندقی با سررسید آبان ۱۴۰۰

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از گشایش انبار پسته خشک طبیعی خندان فندقی جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی از روز دوشبه ۹ آذر ماه جاری خبر داد.

عزم جدی وزارت صمت برای تقویت بورس کالا

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (سه شنبه ۱۱ آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلال‌ها خبر داد و گفت: ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و ما دنبال کاهش بروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف سازی و تقویت تولید و حذف دلال‌ها هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها