بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون اهمیت عرضه کامل فولاد و سیمان در بورس کالا، کمک بورس کالا به رشد تولید و عرضه مسکن، کشف قیمت واقعی خودرو در این بازار، استقبال باغداران برای تحویل کشمش به انبار بورسی خلیل آباد و تامین مواد اولیه تولید ماسک از بستر بورس کالا اختصاص داشت.

اهمیت عرضه کامل فولاد و سیمان در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، رییس اسبق سازمان نظام مهندسی استان تهران به سیاست گذاران بازار فولاد کشور هشدار می دهد که واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد هستند و از این رو باید زمینه رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و همچنین عرضه سیمان در بورس در راستای ایجاد آرامش در بازار را فراهم کرد.

محسن بهرام غفاری با بیان اینکه بورس کالا در طول این سال ها که فعال شده نتایج مطلوبی در بازار مصالح و فرآورده‌های ساختمانی داشته است، گفت: هرچند تمام محصولات در بورس عرضه نمی شود، اما محصولات اساسی در بخش ساخت‌وساز مثل فولاد در بورس عرضه می شود و با تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا، باعث نظم‌بخشی به بازار شده است.

رییس اسبق سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران در خصوص برخی گمانه زنی ها مبنی بر تضعیف معاملات فولاد در بورس کالا به بهانه کاهش قیمت ها، هشدار داد و گفت: آیا افرادی که این موضوعات را مطرح می کنند، طی سال ها نتیجه عرضه محصولات خارج از بورس کالا را تجربه نکرده اند؟ آیا این موضوع مشخص نیست که خروج معاملات از شفافیت حاصلی جز دلال بازی، رانت و افزایش بی رویه قیمت ها را ندارد؟

غفاری افزود: من گمان می‌کنم افرادی که خواهان بازاری تاریک و غیرشفاف هستند به سیاست گذاران آدرس غلط می‌دهند.

آرامش بازار فولاد با رشد عرضه ها

جعفر قادری در واکنش به برخی صحبت های مطرح شده درباره رشد قیمت محصولات فولادی به عنوان مواد اولیه تولید مسکن گفت: در برخی اظهارنظرها مشاهده می شود که بورس کالا به عنوان عامل رشد قیمت فولاد مطرح شده که این دست اظهارنظرها غیرکارشناسی است چراکه براساس نظام بازار، عرضه کم یا تقاضای بالای یک محصول عامل رشد قیمت هاست که بورس کالا ارتباطی با این دو مولفه ندارد بلکه این بورس، بستر معاملات را فراهم می کند.

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: بهره گیری از سازوکار بورس کالا در تعادل بخشی به بازارها بهترین شیوه برای اقتصاد کشور است، اما اینکه عرضه محصولات کم می شود یا اینکه متقاضیان خرید واقعی نیستند، ارتباطی به بستر معامله یعنی بورس کالا ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید از عرضه کالاها در بورس کالا به ویژه فولاد حمایت کند و در طرف مقابل سیاست گذاران بازار فولاد باید در واقعی سازی تقاضای ورودی به بورس که از طریق سامانه بهین یاب وزارت صمت شکل می گیرد، تمرکز داشته باشد.

کمک بورس کالا به رشد تولید و عرضه مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است که عرضه پروژه های مسکن در بورس کالا ضمن اینکه سوددهی مناسبی برای سرمایه گذاران دارد به تولید و عرضه مسکن کمک خواهد کرد. به گفته وی در طرح فروش متری مسکن، سرمایه گذاران می توانند با خرید اوراق مسکن که به صورت متری عرضه می شود در پایان پروژه سود تحقق یافته را دریافت کنند یا در صورت خرید کل یک واحد مسکونی، آن را به تملک خود درآورند.

قیمت واقعی خودرو در بورس کالا کشف می شود

دبیر انجمن خودروسازان می گوید که خودرو در بورس کالا باید براساس عرضه و تقاضا، کشف قیمت شود چراکه قیمت‌گذاری دستوری عملا عرضه خودرو در بورس را بی اثر می کند و از این رو عرضه در بورس با قیمت کارخانه و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا باید رعایت شود.

احمد نعمت بخش در این باره گفت: طی دو هفته گذشته جلسه‌ای را به همراه مدیران عامل دو خودروساز، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صمت، انجمن‌های قطعه‌سازی در کمیسیون صنایع مجلس برگزار کرده‌ایم. ۴۰ نفر از نمایندگان یک طرح را پیشنهاد کرده‌اند که ۲۱ ماده دارد؛ در این طرح آمده است که خودرو باید در بورس کالا عرضه شود.

وی می‌افزاید: در این جلسه طرح را بررسی کردیم و البته ایرادهایی به آن وارد شد که بروکراسی های در نظر گرفته شده یکی از مشکلات است که باید با همکاری نهادهای درگیر این بروکراسی ها برطرف شود. مشکل بعدی نیز اختصاص بخشی از وجه حاصل از فروش خودرو به قطعه سازان است در شرایطی که وقتی کالایی متعلق به یک شرکت در بازار فروخته می شود باید مدیریت پولی آن در دست شرکت باشد.

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا و اینکه قیمت‌گذاری در بورس کالا چگونه باید انجام شود تاکید می‌کند: باید خودرو در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا، کشف قیمت شود چراکه قیمت‌گذاری دستوری عملا عرضه خودرو در بورس را بی اثر می کند.

وی تصریح می‌کند: اگر عرضه خودرو در بورس کالا با حمایت همه نهادها انجام و نقاط ضعف طرح نیز برطرف شود، بعد از مدتی قیمت خودرو به واسطه شفافیت مبادلات در بورس و کشف قیمت واقعی و کنار رفتن واسطه ها، پایین می آید؛ البته در مقطعی کوتاه و در شروع کار شاید قیمت کمی بالا رود اما با استمرار عرضه ها قیمت کاهش می یابد.

استقبال باغداران برای تحویل کشمش به انبار بورسی خلیل آباد

نماینده رسمی نخستین انبار کشمش پذیرفته شده در بورس کالا واقع در شهرستان خلیل آباد از استقبال و گرایش باغداران برای تحویل محصول کشمش سبز قلمی به این انبار جهت دریافت گواهی سپرده کالایی و انجام معامله در بورس کالا خبر داد.

علیرضا نعمتی با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش سبز قلمی در بازار ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران طی هفته گذشته، اظهارداشت: معاملات گواهی سپرده کالایی در حالی از ۵ مهر ماه در بورس کالا کلید خورده که طی دو سه روز گذشته باغداران برای آشنایی با این معاملات و نیز تحویل محصول خود به انبار پذیرفته شده در بورس و دریافت گواهی سپرده کالایی گرایش پیدا کرده اند.

وی افزود: در هفته جاری شاهد حضور تعدادی از باغداران برای تحویل محصول کشمش خود به انبار بورسی بوده ایم که مراحل آماده سازی، نمونه برداری و صدور گواهی سپرده کالایی باید برای محصولات دارای استانداردهای لازم صورت گیرد. البته بخشی از محصولات ارایه شده به انبار طی چند روز اخیر، استانداردها و کیفیت های تعیین شده برای پذیرش و صدور گواهی سپرده کالایی را نداشتند؛ از این رو، هنوز حجم ورودی محصول به انبار چندان قابل توجه نبوده است. حال آنکه انتظار می رود با آشنایی باغداران با استانداردهای محصول قابل پذیرش در انبار، این روند در روزهای آینده سرعت بیشتری پیدا کرده و باغداران بیشتری برای تحویل محصول خود به انبار مراجعه کنند.

تامین مواد اولیه تولید ماسک از بستر بورس کالا

با هماهنگی دفتر توسعه صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی، مواد اولیه (پلی پروپیلن گرید ۵۶۴s) مورد نیاز صنایع پایین دستی برای تولید ماسک از سوی مجتمع های پتروشیمی به طور کامل از بستر بورس کالا تامین می شود. به طوری که  از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، تولید و عرضه گرانول پلی پروپیلن مصرفی در منسوجات اسپان باند که در تولید ماسک و البسه بیمارستانی استفاده می شود، از سوی شرکت های پتروشیمی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. به طوری که حجم عرضه گریدهای ۵۶۴ S و ۵۶۵ S در بورس کالا از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۶۱۴۰ تن بوده که از این مقدار ۱۴۸۲۰ تن توسط خریداران (تولید کنندگان اسپان باند) خریداری شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها