به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» و تاثیر استفاده از ظرفیت بورس بر ساماندهی این حوزه، گفت: قیمتگذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان میتواند قیمتها را منطقی کند. بر اساس بررسیهای انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفتهبازی و سرمایهگذاری بوده و مصرفی نیست. در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایهای محسوب نمیشود بلکه مانند برنج، یخچال و… مصرفی است.
تاثیر تغییرات نرخ ارز در بهای تمام شده تولید خودرو
نماینده کرمان با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایهگذاری باشند، ادامه داد: مادامیکه تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روشهای واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد.
پورابراهیمی با بیان اینکه تاثیر تغییرات نرخ ارز در بهای تمام شده تولید خودرو باید محاسبه شود، افزود: بهای تمام شده خودرو به همراه سود معقول میتواند مبنای قیمتگذاری چهار چرخها باشد و اگر حذف تقاضای غیرواقعی و محاسبه بهای تمام شده تولید براساس تغییرات نرخ ارز مبنا قرار گیرد، محل عرضه خودرو تغییری در قیمتها ایجاد نمیکند.
وی ادامه داد: ممکن است تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو، موجب تولید مازاد شود، به این معنا که پارکینگها به محلی برای انباشت خودرو تبدیل شوند؛ تولید خودرویی که استفاده نشده و در پارکینگها میماند به معنای ایجاد هزینه فرصت در اقتصاد کشور است مانند ساخت ساختمانی که استفاده نمیشود و به مرور زمان مستهلک میشود. اگر تقاضای کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثیر نرخ ارز بر بهای تمام شده تولید آن مشخص شود، بازار چهار چرخها ساماندهی میشود.
ارسال نظر