نفت

بازار نفت، اولین بازاری بود که به شیوع ویروس کرونا، واکنش نشان داد.کارشناسان اعلام می کنند که با شیوع ویروس کرونا، چین، ناخواسته رکود اقتصادی را نیز همانند کرونا به جهان صادر کرده و قیمت نفت هم قربانی همین رکود شده است.

به گزارش «کالاخبر»، بازار نفت، اولین بازاری بود که به شیوع ویروس کرونا، واکنش نشان داد. به دنبال انتشار این ویروس در «ووهان» چین و قرنطینه این شهر و سپس توقف پروازها به مقصد چین یا پروازها از مبدأ این کشور به دیگر کشورهای دنیا، به نگرانی‌های ایجاد شده از جدی بودن این تهدید نوپدید موجب شد، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یابد. به‌ویژه آنکه، فعالان بازار نفت به این جمع‌بندی رسیدند که با توجه به‌سرعت جهشی فراگیری کرونا و وحشت عمومی از این بیماری مرگبار از سویی و نبود شیوه پیشگیری اطمینان‌بخش و درمان مؤثر، این ویروس، مدت‌ها، اقتصاد و بازارهای جهان را دچار رکود کرده و تقاضا برای طلای سیاه کاهش چشمگیری خواهد داشت. درواقع، چین، ناخواسته، رکود اقتصادی را نیز همانند کرونا به جهان صادر کرده و قیمت نفت هم قربانی همین رکود شده است.

 مسئله مهم این است که باوجود سپری شدن چندین هفته از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در چین، همچنان روند نزولی قیمت نفت در بازار جهانی ادامه دارد و به گزارش وب‌سایت «بیزینس اینسایدر»، قیمت این منبع ارزشمند انرژی در دنیا در پایین‌ترین سطح از جولای سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

به گزارش این وب‌سایت خبری قیمت نفت خام برنت دریای شمال با ۴.۲ درصد کاهش نسبت به ماه ژانویه به کمتر از ۵۰ دلار رسید. این قیمتی است که از سال ۲۰۱۷ تاکنوندر بازار نفت مشاهده نشده است.

«وال‌استریت ژورنال» هم از کاهش ۲.۶ درصدی معاملات نفتی در دنیا به دنبال شیوع کرونا در خارج از چین خبر داد و نوشت: هفته پایانی ماه فوریه بدترین هفته کاری بازار نفت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بود. در این زمان قیمت نفت خام «وست تگزاس» ۳.۶ درصد تنزل پیدا کرد که پایین‌ترین قیمت طی ۱۳ ماه اخیر بود.

«وال‌استریت ژورنال» در گزارش اخیر خود نوشت: ویروس کرونا بزرگ‌ترین عامل تضعیف‌کننده بازار نفت بوده و با شیوع این ویروس در دیگر کشورهای دنیا، انتظار می‌رود دامنه این بحران در اقتصاد دنیا بسیار وسیع باشد.

این نشریه به نقل از کارشناسان بازار نفت نوشت: در سال جاری متوسط قیمت نفت در بازار جهانی ۳۶ تا ۴۲ دلار خواهد بود زیرا افت تقاضا در چین که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در دنیاست می‌تواند بازار را زیر و رو کند. پیش‌بینی قیمت کمتر از ۵۰ دلاری نفت در صورتی محقق می‌شود که دنیا بتواند تا پایان فصل اول سال جاری میلادی شیوع ویروس کرونا را متوقف کند و برای این بحران چاره‌ای بیندیشد، در غیر این صورت ، باید منتظر نرخ کمتر از ۳۶ دلار برای طلای سیاه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها