مصباحی مقدم

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: انتشار اوراق خرید دین کالایی در بورس کالا با توجه به تطبیق آن با موازین فقهی مورد تصویب کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است که با عملیاتی شدن آن، ابزاری جدید و کارآمد به جمع ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت ها اضافه می شود.   

به گزارش «کالاخبر» به نقل از تسنیم ،رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ملاحظات فقهی در خصوص انتشار اوراق خرید دین کالایی نهایی شده و این اوراق بر مبنای قرارداد بیع دین طراحی شده است، گفت:  فرآیند انتشار این اوراق به این صورت است که بعد از انجام بیع نسیه ای در مجموعه های بورس کالا یا انرژی و اینکه فروشنده از محل این قرارداد نسیه، مالک مطالباتی از خریدار شد، اوراق خرید دین کالایی این امکان را برای فروشنده فراهم می کند که بتواند از محل تنزیل مطالبات خود به پول نقد دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: زنجیره ابزارهای مالی بازار سرمایه در حال تکامل است و انتشار اوراق خرید دین کالایی در تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار کمک کننده خواهد بود. 

سازوکار اوراق خرید دِین کالایی

در همین رابطه مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در خصوص سازوکار معاملات اوراق خرید دِین کالایی گفت: اوراق خرید دین اوراقی است که به کمک آن تولیدکننده ها می‌توانند طلبی که دارند را به ورقه بهادار تبدیل کنند و آن را بفروشند. 

جواد فلاح افزود: همواره خریدار به دلیل مشکلات مربوط به تامین سرمایه در گردش به دنبال خرید نسیه مواد اولیه مصرفی خود است. اما در طرف مقابل فروشنده مواد اولیه به دلیل نیاز به سرمایه در گردش، تمایلی به فروش نسیه ندارد زیرا اگر به صورت نسیه کالای خود را بفروشد در تامین سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه می شود. اما با این ابزار جدید مالی، فروشنده با انتشار اوراق خرید دِین کالا، پول خود را نقد دریافت می کند و خریدار به صورت نسیه مواد اولیه مصرفی خود را خریده است.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا اظهار داشت: تامین مالی تولید کننده، نقدشوندگی مطالبات، تشویق به افزایش فروش نسیه و عبور صنعت از رکود با جذب سرمایه های عمومی از مزایای اوراق خرید دین کالایی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها