خرما

مالک بزرگ‌ترین نخلستان خرمای کشور گفت: بین قیمت فروش خرما به مصرف‌کننده نهایی و قیمت خرید از کشاورزان، فاصله چند برابری وجود دارد زیرا قیمت خرما با توافق دلالان تعیین می‌شود که از این رو بی صبرانه در انتظار آغاز معاملات خرما در بورس کالا و حتی راه اندازی قرارداد آتی این محصول هستیم تا سرانجام سود واقعی حاصل از زحمت و تولید کشاورز به خود او برسد.

به گزارش «کالاخبر»،ایران با داشتن بیش از ۲۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما و تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن خرما، دومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن خرمای ایران روانه بازارهای صادراتی می‌شود. در این میان طی دو سه سال گذشته شاهد عرضه موفق محصولاتی از قبیل زعفران، زیره و پسته در بورس کالای ایران هستیم که با قرار گرفتن این محصولات در بازار مالی بورس، اوراق کالاها نیز مورد دادوستد قرار می گیرد. به این ترتیب هم اکنون معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی زعفران، زیره و پسته با حجمی قابل قبول در جریان است و از تالار نقره ای خبری می رسد که تدارکات ورود کشمش و خرما به تابلوی بورس نیز در حال انجام است.

معاملات مطمئن، فروش و تسویه وجه در کمترین زمان ممکن، کم‌رنگ شدن نقش واسطه‌ها در امر قیمت‌گذاری و حداکثرسازی سود تولیدکننده، ارتقای استاندارد و کیفیت محصول برداشت‌شده و بازاررسانی مستقیم محصولات کشاورزی توسط بهره‌برداران، امکان مدیریت ریسک کشاورز و فراهم‌سازی امکان معامله محصول در قالب ابزارهای مالی ازجمله مزایای ورود انواع محصولات از جمله خرما به بورس کالا خواهد بود.

محمدرضا کمالی مالک بزرگ‌ترین نخلستان خرمای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عرضه خرما در بورس کالا گفت: به ‌شدت موافق عرضه خرما در بورس کالا هستم و در صورت فراهم شدن امکان عرضه خرما در رینگ بورس، حتماً محصول خود را در این بازار عرضه خواهم کرد.

رئیس «خانه دوستی ایران و بلاروس» پیرامون مزایای عرضه خرما در بورس کالا افزود: کشاورزان در ایران، هر محصولی که تولید کنند، بهره چندانی از سود فروش آن نمی‌برند و بخش عمده سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود. خرما هم از جمله محصولاتی است که بین قیمت فروش خرما به مصرف‌کننده نهایی و قیمت خرید از کشاورزان، فاصله چند برابری وجود دارد.

به گفته وی، بورس کالا بازار مناسبی برای عرضه مستقیم خرما بوده و دلالان را به حاشیه بازار خواهد راند. قطعاً امکان فروش محصولات کشاورزی با قیمت واقعی‌تر، انگیزه‌ای برای کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی در کشور خواهد بود.

وی افزود: خرما در کشورهای مختلف، قیمت متفاوتی دارد. در کشور ما مرجعی برای قیمت‌گذاری خرما وجود ندارد و قیمت خرما با توافق دلالان تعیین می‌شود که نسبت به قیمت‌های بازار، بسیار پایین است. همچنین بسیاری از کشاورزان به علت نیاز به نقدینگی، ناچار به پیش ‌فروش محصولات خود با قیمتی بسیار کمتر از قیمت فروش نقدی هستند. با این تفاسیر فراهم شدن عرضه خرما در بورس کالا و ایجاد یک مرجع قیمت و امکان معاملات آتی خرما، گام بزرگی در راستای حمایت از کشاورزان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها