محمدی

یکی از موضوعاتی که در خودروسازی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، تامین مالی است. این در حالی است که بسیاری از خودروسازان در سال‌های گذشته از طریق سیستم بانکی اقدام به تامین نیازهای خود کرده‌اند، اما طی دو، سه سال گذشته خودرویی‌ها با در بسته بانک‌ها مواجه شدند و نتوانستند سرمایه در گردش خودرو را تامین کنند، اما در یک‌سال گذشته بازار سرمایه به‌عنوان جایگزین بانک‌ها در حوزه تامین مالی خودروسازان به میان آمد و دوشرکت سایپا و ایران‌خودرو توانستند در این زمینه با انتشار اوراق، اقدام به تامین مالی خود کنند.

به گزارش «کالاخبر»، در همین رابطه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح روش‌های تامین مالی خودروسازان در بورس، گفت: «این تامین سرمایه از محل‌های متنوعی مثل افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت‌ها صورت گرفته و خواهد گرفت.»

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان ۲ قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، طی سال‌های گذشته حضور بسیار مناسبی در بازار سرمایه داشته‌اند، اظهار داشت: «این دو شرکت می‌توانند تامین مالی بسیار مناسبی را از طریق انتشار اوراق انجام دهند.» به گفته وی، صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرو در بازار سرمایه قلمداد می‌شود.

محمدی افزود: «باتوجه‌به امکانی که بورس کالا فراهم آورد، سراتو به‌عنوان اولین محصول سایپا و دنا به عنوان اولین محصول ایران‌خودرو، سال گذشته در بورس کالا عرضه شدند.»

براساس این گزارش، ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین‌مالی شرکت تامین سرمایه‌ لوتوس‌پارسیان نیز در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به این‌که دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور به‌حساب می‌آیند و به‌خوبی می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه به‌منظور تامین مالی استفاده کنند، اظهار داشت: «درحالی‌که تامین مالی در بورس در ابعاد بزرگ و به‌صورت طولانی‌مدت انجام می‌شود، این نکته‌ به‌تازگی مورد ‌توجه خودروسازان قرار گرفته است، بنابراین آن‌ها بسیار علاقه‌مند هستند تامین مالی خود را از طریق بورس کالا انجام دهند.»

شهر آبادی ادامه داد: «خودروسازان نمی‌توانند این تامین مالی را از طریق نظام‌بانکی انجام دهند و شبکه بانکی توان اندکی برای تامین مالی خودروسازان دارد، اما سال گذشته ما شاهد تامین مالی ایران‌خودرو در حجم ۷۰۰میلیاردتومان در بورس اوراق بهادار تهران بودیم».

معاون تامین‌مالی شرکت تامین سرمایه‌ لوتوس‌پارسیان گفت: «این روند باید از سوی سایر خودروسازان نیز ادامه پیدا کند و آن‌ها می‌توانند از طریق بازار سرمایه بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند.»

براساس این گزارش، سال‌هاست که خودروسازان عادت کرده‌اند برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش خود، به نظام بانکی وابسته باشند و این در حالی است که منابع نظام بانکی بسیار محدود بوده و نیازهای صنعت خودرو بسیار است، پس طبیعی است که خودروسازان به‌ سایر روش‌ها برای تامین مالی صنعت خودرو رجوع کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنند.

در این زمینه استفاده از پتانسیل بازار سرمایه، موضوعی است که بسیار موردغفلت خودروسازان قرار گرفته است و آن‌ها به‌تازگی با ظرفیت این بازار آشنا شده‌ و به دنبال بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل آن هستند. این در حالی است که باید در آینده شاهد استفاده هرچه بیشتر صنعت خودروی کشورمان از بازار سرمایه به‌منظور تامین مالی باشیم.

منبع: دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها