به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سالهاست که خودرسازان عادت کردهاند برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش خود، به نظام بانکی وابسته باشند و این در حالی است که منابع نظام بانکی بسیار محدود بوده و نیازهای صنعت خودرو بسیار است، پس طبیعی است که خودروسازان به سایر روشها برای تامین مالی صنعت خودرو رجوع کرده و از آنها بهرهبرداری کنند، دراین زمینه استفاده از پتانسیل بازار سرمایه، موضوعی است که بسیار مورد غفلت خودروسازان قرار گرفته است و آنها بهتازگی با ظرفیت این بازار آشنا شده و به دنبال بهرهبردای حداکثری از پتانسیل آن هستند، این در حالی است که باید در آینده شاهد استفاده هرچه بیشتر صنعت خودروی کشورمان از بازار سرمایه به منظور تامین مالی باشیم.
در همین رابطه شاپور محمدی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرو در بازار سرمایه قلمداد میشود، گفت: ۲ شرکت ایرانخودرو و سایپا بهعنوان ۲ قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، طی سالهای گذشته حضور بسیار مناسبی در بازار داشتهاند و میتوانند تامین مالی بسیار مناسبی را از طریق انتشار اوراق انجام دهند.
سخنگوی سازمان بورس، با اشاره به امکان بسیار مناسب بورس کالا برای عرضه خودرو، افزود: باتوجهبه امکانی که بورس کالا فراهم آورد، سراتو بهعنوان اولین خودرو در بورس کالا عرضه شد و قرار است دنا نیز بهعنوان دومین محصول خودرویی در بورس کالا عرضه شود.
براساس این گزارش، ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز با اشاره به اینکه اوراق ۷۰۰میلیارد تومانی صکوک ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین تامینکننده مالی بخش خصوصی بازارسرمایه بهشمار میرود، اظهار داشت: شبکه بانکی توان کمی برای تامین مالی خودروسازان در حجمی همچون ۷۰۰میلیارد تومان دارد، آنها میتوانند ازطریق بازار سرمایه، بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند.
وی افزود: این در حالی است که با درنظر گرفتن انتشار این اوراق و با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صنعت خودرو از ابتدای سال جاری ۲فقره تامین مالی جمعا به میزان ۱٫۰۵۰ میلیارد تومان انجام داده است.
منبع:عصرخودرو
ارسال نظر