علی اکبر مهرفرد در گفت و گو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: سیاست کلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی گسترش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران است که برای گسترش این موضوع باید فرهنگ سازی لازم برای تولید کنندگان و خریداران صورت گیرد تا آنها با نحوه خرید و فروش، مکانیسم و مقررات بورس کالا آشنا شوند.
وی افزود: با توجه به مزایای بورس کالای ایران در حال حاضر انواع محصولات همچون گندم، ذرت، جو، شکر، مرغ و جوجه در این بازار عرضه و معامله می شود و عرضه پسته و زعفران نیز در بورس کالا آغاز خواهد شد؛ همچنین با توجه به ظرفیت های بورس کالا درصدد راه اندازی رینگ صادراتی محصولات کشاورزی در این بورس هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با عرضه این محصولات در بورس کالا، تولید کننده و مصرف کننده به طور مستقیم و بدون حضور مخرب واسطه ها در مقابل هم قرار می گیرند و با روشی کارآمد یعنی کشف قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا به معامله می پردازند.
مهرفرد در ادامه به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت از سال ۹۴ به صورت آزمایشی و پیامدهای مثبت اجرای این طرح باعث شد تا هم اکنون سه محصول اساسی جو، ذرت و گندم را در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا داشته باشیم که توسعه این شیوه در دستور کار قرار دارد.
وی در خصوص طرح قیمت تضمینی توضیح داد: در این سیاست کشاورز می تواند با فروش محصولش در بورس کالا، پول خود را به سرعت دریافت کند به طوری که با معامله محصول در بورس کالا پول کشاورز بلافاصله و در مدت زمان کوتاهی پرداخت می شود و مابه التفاوت قیمت کشف شده روی تابلوی بورس با نرخ خرید تضمینی اعلامی از سوی دولت نیز به محض تامین منابع از سوی دولت پرداخت می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه امکان عرضه آرد در بورس کالا نیز وجود دارد، گفت: حتما لازم نیست محصولات کشاورزی به صورت خرید تضمینی در بورس کالا عرضه شود بلکه می تواند به صورت غیر تضمینی نیز وارد بورس کالا شده و فعالان بازار مختلف از مزایای بورس استفاده کنند؛ بنابراین باید بازارهای سنتی را کاهش داده و بازارهای مدرنی که امروز دنیا از آن استفاده می کند را توسعه دهیم و از مزایا آن استفاده کنیم.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا تولید کننده و مصرف کننده به یکدیگر وصل شده و عوامل واسطه به شدت کاهش پیدا می کند و هزینه مبادلات نیز کاهش می یابد؛ همچنین محصول در یک فضای رقابتی و شفاف خرید و فروش شده و قیمت ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و بدون تاثیر واسطه ها کشف می شود.
ارسال نظر