بورس كالا

مدیر کالایی کارگزاری کالای خاورمیانه گفت: بازار بورس در راستای افزایش شفافیت هر چه بیشتر در معاملات ایجاد شده است تا رقابت بین خریداران و فروشندگان عادلانه تر باشد. 

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» ،رسول علی محمدی گفت: در بازار فرعی بورس کالا خریداران احراز صلاحیت می شوند و شرایط برای همه یکسان است؛ این در حالی است که در مزایده ها بعضا شرایط برای همه متقاضیان یکسان نبوده و همین امر ایجاد شک و شبهه می کند.

وی در خصوص عرضه محصولات «آن گرید» گفت: در حال حاضر برخی مجموعه ها به دلایلی که شبهه برانگیز بوده و ایجاد رانت می کند، محصولات «آن گرید» خود را در خارج از بورس به عنوان محصول «آف گرید» از طریق برگزاری مزایده عرضه می کنند و برخی دیگر نیز بدهکاران مالیاتی هستند که تمایلی به شفافیت بورس نداشته و عرضه در خارج از این بازار را ترجیح می دهند.

این کارگزار بورس کالا تاکید کرد: در بورس کالا و تالار فرعی کنترل و نظارت های دقیقی صورت می گیرد و به دلیل شفافیت های موجود در این بازار، مزایده های خارج از بورس که با فساد و رانت همراه است، می تواند از طریق این بازار به شفافیت لازم برسد.

وی عدم شفافیتی که در برخی مزایده ها دیده می شود را تنها در راستای منافع عده ای خاص عنوان کرد و افزود: در مقابل بی عدالتی که در مزایده های غیرشفاف صورت می گیرد، عده ای متضرر می شوند. در حالیکه، در بازار سرمایه و معامله کالاهای دارای شرایط خاص و یا خارج از استاندارد در تالار فرعی بورس کالا، به دلیل برگزاری رقابت و چانه زنی پس از بازگشایی نماد معاملاتی هر کالا امکان رانت و تبانی بر سر قیمت وجود نداشته و به این ترتیب بازار فرعی بورس کالا شائبه های مزایدها را مرتفع می سازد.

وی به کاهش هزینه های عرضه کنندگان کالاها در فرآیند مزایده به کمک عرضه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در حالی که عرضه کننده برای برگزاری مزایده هزینه های درج چند مرحله ای آگهی در روزنامه و سایر هزینه های مرتبط به آن را پرداخت می کند که در بورس کالا تنها هزینه کارمزد معاملات را می پردازد و این کارمزدها بسیار ناچیز است. ضمن اینکه در این تالار مزیت رقابت بین خریداران وجود داشته و هزینه ای به متقاضیان خرید تحمیل نمی شود.

علی محمدی اظهار داشت: در برگزاری مزایده ها اطلاع رسانی مطلوبی صورت نمی گیرد. اما در بورس کالا متقاضیان خرید هر کالایی هر لحظه این امکان را دارند که در سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی در خصوص زمان و میزان عرضه و نوع محصول اطلاعات موردنیاز خود را کسب کنند و با این رویه اطلاع رسانی هزینه های بازاریابی نیز تقلیل می یابد.

به گفته علی محمدی، هنر بورس کالا این است که اجازه ندهد تا نرخ گذاری غیرشفاف برای کالاها رقم بخورد و تالار فرعی می تواند در این زمینه برای طیف وسیعی از کالاها نقش مفیدی ایفا کند.

وی انتشار آمار معاملات بازار فرعی را در گسترش این بازار موثر دانست و در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: ممکن است که حجم و ارزش معاملات هر کالایی در بازار فرعی کم باشد، اما انتشار آن از این جهت که به شفافیت و اطلاع رسانی موثرتر پیرامون وجود این بازار و مزایای آن برای عرضه کنندگان کالاهای غیراستاندارد و دارای شرایط خاص منجر می شود، بهتر است.

منبع:مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها