بورس كالا

در سال ۹۵ از رسالت های مهم بورس کالا حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و شفاف سازی اقتصادی کشور بوده است که می توان به طرح هایی مانند اتصال سامانه های بورس کالا به سامانه ثامن و سامانه بیتا اشاره کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حامد سلطانی نژاد درباره عملکرد این بورس در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل گفت: هدفگذاری در این حوزه حرکت به سمت بازارهای بین المللی و ایجاد مرجعیت قیمتی در منطقه و جهان است.

وی افزود: از رسالت های مهم بورس کالا حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و شفاف سازی اقتصادی کشور بوده است که می توان به طرح هایی مانند اتصال سامانه های بورس کالا به سامانه ثامن ( ثبت اطلاعات معاملات نفت و پتروشیمی ) اتصال به سامانه مجوزها و اتصال به سامانه بیتا (بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی کشور ) متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد.

موفقیت طرح ملی قیمت تضمینی

سلطانی نژاد درباره اجرای موفقیت آمیز طرح ملی قیمت تضمینی در جهت ایفای حقوق کشاورزان در سراسر کشور و همچنین کاهش بار مالی دولت منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: در اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری و با توجه به ابلاغیه دولت درباره عرضه ذرت و جو در بورس کالا امسال بیش از یک میلیون تن جو از حدود ۶۵ هزار کشاورز به صورت فیزیکی خریداری و ۷۹ هزار تن به صورت گواهی سپرده در بورس به فروش رفت و علاوه بر پرداخت پول فروش محصول به همه کشاورزان در سه روز کاری ، بار مالی سنگینی از دوش دولت برداشته شد.

مدیرعامل بورس کالا گفت: ذرت حدود ۱۷ هزار کشاورز نیز از ابتدای برداشت تاکنون به میزان ۵۶۲ هزار تن و به صورت فیزیکی و گواهی سپرده ذرت دانه ای در بورس کالا داد وستد شده است.

سلطانی نژاد به پرداخت بخش زیادی از مطالبات گندم کاران با انتشار ۲۶۵۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا در سال جاری اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دولت ها سال ها برای خرید گندم دستشان را در جیب بانک ها می کردند و فشار تضمینی خرید گندم به منابع بانک ها و استقراض از آنها وارد می شد ، این بار با رویکرد مناسبی که دولت در دو سال اخیر برای ایجاد و توسعه بازار بدهی در بورس های کشور و ابزارهای مالی جدید برداشته، تامین مالی بخشی از مطالبات گندم کاران با انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا انجام شد.

سلطانی نژاد اظهار داشت: در حوزه محصول راهبردی گندم نیز بورس کالا به عنوان بستر فروش محصول خریداری شده در بازار داخلی و نیز به مقاصد صادراتی فعالیت کرده است.

وی افزود: در حلقه صادراتی بورس کالا ۳۰ هزار تن و در بازار داخلی ۲۲۵ هزار و ۵۰۰ تن گندم معامله شد.

تمرکز بر معاملات پسته و زعفران

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: از اقدام های مهم سال ۹۵ می توان به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی برروی سکه و زعفران اشاره کرد.

سلطانی نژاد گفت: از دیگر محصولات مدنظر برای معاملات گواهی سپرده کالایی، محصول پسته است به طوریکه دو محصول پسته و زعفران در کشور ما راهبردی هستند و اشتغال زیادی در استان های کرمان ، خراسان رضوی و جنوبی ایجاد می کنند.

سلطانی نژاد گفت : با تقویت برندسازی و ایجاد بازار مطمئن، شفاف و نقد شونده می توان مرجع قیمتی برای این دو محصول ایجاد کرد و در همین راستا صادرات این محصولات نیز تسهیل و نظام مند می شود.

پذیرش انبارهای خارجی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از مهمترین تحولات عظیم در بازار سرمایه کشور در سال جاری معاملات اختیار معامله خرید و فروش بر روی سکه طلا در بورس کالا راه اندازی شد. از دیگر اقدام های انجام شده در سال جاری، انتشار اوراق سلف به منظور تأمین مالی در حوزه های مختلف بوده است به طوری که در سال جاری مجموع ارزش معاملات سلف موازی بورس کالای ایران بالغ بر حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال در معاملات عرضه اولیه و معاملات ثانویه شده است.

وی سپس گفت: در حوزه پذیرش انبارهای خارجی نیز، برخی مذاکرات با تجار فعال در حوزه بازرگانی عراق صورت گرفته است تا بتوان از طریق پذیرش انبار در مناطق مرزی داخل کشور یا خارج محصولات صادراتی به عراق را در این بستر مورد معامله قرار داد.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره عملکرد معاملاتی هم گفت: در ۱۱ ماه سال ۹۵ بالغ بر ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۷۴۱ هزار میلیارد ریال در بورس کالا معامله شده که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد از لحاظ حجمی و ۸۵ درصد از لحاظ ارزش، رشد داشته است.

وی افزود: رشد تعداد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران طی سال جاری حدود ۱۰ برابر سال گذشته بوده که نشان دهنده افزایش رسوخ و اعتماد در میان فعالان خرد و کوچک به بورس کالاست.

سلطانی نژاد در ادامه افزود: به منظور ایجاد بستر مناسب برای عموم خریداران بخش صنعت با تناژهای پایین و ارائه خدمات بهتر به ذینفعان، معاملات خرد برای متقاضیان و عرضه کنندگان با مقیاس خرد، راه اندازی برای ایجاد تسهیلات جهت ورود شرکت های مقیم در کل کشور به منظور تأمین مواد اولیه و دسترسی به بازار، تعاملاتی با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برقرار شد.

اقدامات اصلاحی در بازار پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه آمار قابل توجهی در حوزه معاملات پتروشیمی در بورس کالای ایران محقق شده که ۳۰ درصد از لحاظ حجمی و ۳۶ درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است، گفت: فعالیت دیگری در حوزه محصولات پتروشیمی انجام شد که سبب عقد قراردادهای بلندمدت جهت پایداری عرضه کنندگان و فروشندگان از یک سو و اطمینان عرضه و دستیابی محصول برای خریداران، از سوی دیگر می شود و همچنین در جهت مدیریت بازار محصولات پتروشیمی اقدام هایی چون لغو سقف نرخ نوسان برخی از محصولات و مسدود کردن کد برخی از شرکت های غیرفعال صورت گرفت.

سلطانی نژاد اظهار داشت: یکی دیگر از اقدام های مثبت در سال ۱۳۹۵، ورود شورای رقابت به موضوع تنظیم بازار محصولات پتروشیمی بود که با تعیین حداقل عرضه برای شرکت ها، اقدام های مناسبی جهت مدیریت بازار صورت پذیرفت.

وی در پایان به مهم ترین اقدام های این بورس درباره توسعه سامانه های عملیاتی پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۵ چندین پروژه عمده IT در بورس انجام شد که از مهم ترین آنها می توان به راه اندازی سامانه معاملات اختیار معامله، تولید سامانه اطلاعات کشاورزان، ارتقای موتور معاملات آتی و ارتقای سامانه جامع معاملات TTS اشاره کرد.

بورس کالا طی سال های اخیر به خوبی توانسته است نقش پررنگی در اقتصاد کشور و بخش های اقتصادی مانند صنایع فولاد، پتروشیمی معدن و کشاورزی ایفا کند.

کشف قیمت برمبنای عرضه و تقاضا کاهش هزینه های مبادلات با دسترسی به اطلاعات بازار، افزایش نقدشوندگی برپایه ایجاد بازار ثانویه در معاملات و تامین مالی و هدایت منابع مالی به سمت صنایع توجیه پذیر در ایجاد امکان پوشش ریسک از کارکردها و مزیت های بورس ایران محسوب می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها