مدیر عامل

مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به مهاجرت بورس کالا به نسل دوم معاملات بورس های کالایی اشاره کرد و گفت: طی این سال ها بورس کالا در معاملات نقدی و فیزیکی به بلوغ رسیده و امروز با در پیش گرفتن اوراق بهادارسازی معاملات کالاها در حال مهاجرت به نسل دوم معاملات بورس کالا هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد، اظهار داشت: پس از تقویت و توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا و آشنایی کلیه فعالان صنایع از مزایا و چگونگی معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، به سمت نسل سوم معاملات یعنی قراردادهای فیوچرز و آپشن و حتی ترکیب این دو قرارداد خواهیم رفت تا همانند بورس های کالایی معتبر و پیشرفته دنیا عمده معاملات بورس کالا براساس ابزارهای مالی انجام شود.

اهم اقدامات در سال ۹۴

سطانی نژاد در ادامه به اهم اقدامات بورس کالا در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در معاملات گواهی سپرده ذرت خوزستان به حجم تقریبی ۱۹۰ هزار تن و ارزشی معادل با ۱۱۹۲ میلیارد ریال رسیدیم که برای تحقق این کار، سامانه الکترونیکی صدور گواهی سپرده کالایی راه‌اندازی و همچنین برای بیش از ۷ هزار کشاورز کد بورسی صادر شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه با اجرای قیمتی تضمینی ذرت خوزستان به میزان قابل توجهی از هزینه های دولت کاسته شد، افزود: پذیرش ۹ انبار در استان کرمانشاه برای محصول جو و ۲۶ انبار در استان خوزستان برای محصول ذرت دانه‌ای به همراه برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان، مدیران استانهای منتخب و انبارداران به مدت ۳۵۲۰ نفرساعت از دیگر اقدامات بورس کالا در این حوزه به شمار می رود.

راه اندازی معاملات گواهی سپرده طلا

سلطانی نژاد با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلای بهار آزادی نیز به تازگی راه اندازی شده است، گفت: در حوزه بازار مشتقه فعالیت هایی همچون امکان‌سنجی راه اندازی قرارداد آتی قیر، آغاز اقدامات برای راه اندازی قرارداد آتی ذرت و زعفران، افزایش زمان معاملات آتی سکه تا ساعت ۱۹:۰۰ که به نوعی فاز نخست پروژه ۲۴ ساعته شدن معاملات است نیز اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در بخش معاملات آتی سکه، اصلاح مشخصات قرارداد آتی با هدف افزایش عمق بازار مانند تغییر شمار موقعیت های هر معامله گر و کاهش وجه تضمین عملیاتی شد که بخشی از رونق معاملات به این تغییرات مرتبط است.

بازار مشتقه ارزی در انتظار آمادگی بانک مرکزی

سلطانی نژاد با اشاره به تصویب راه اندازی معاملات آتی ارز در شورای عالی بورس گفت: بورس کالا کلیه مقدمات و زیرساخت های لازم برای راه اندازی بازار آتی ارز را فراهم کرده و در صورت اعلام آمادگی همکاران ما در بانک مرکزی، می توانیم ظرف یک هفته این بازار را راه اندازی کنیم.

 برنامه های آتی بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به برنامه های آتی این بورس در چهار حوزه بازار فیزیکی، بازار مشتقه، عملیات و فن آوری اطلاعات اشاره کرده و گفت: درحوزه بازار فیزیکی ، بورس کالا درصدد توسعه رینگ صادراتی، گسترش شبکه انبارها در بازارهای بین‌المللی و اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای  سایر محصولات کشاورزی در سطح کشور است. همچنین این بورس ، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی طلا، PVC، محصولات فولادی و شمش آلومینیوم را در دستور کار خود دارد. دکتر سلطانی نژاد در ادامه به بیان برنامه بورس کالا در راستای گسترش بازار مشتقه پرداخت و گفت: گسترش معاملات آنلاین و ۲۴ساعته شدن معاملات آتی سکه و همچنین راه اندازی صندوق های کالایی و ارزی از جمله برنامه آتی ما در این خصوص به شمار می رود . ضمن آنکه بورس کالا گسترش تامین مالی فعالان بازار را با استفاده از ابزارهای نوین و عمومی سازی ابزارهای مالی برای اقشار مختلف مد نظر خود قرار خواهد داد.

پیاده سازی مدل کارگزار محوری

وی سپس سیستمی نمودن فرآیند پذیرش کالاها در بازارهای اصلی و فرعی و ایجاد بانک اطلاعاتی قیمت‌های پایه را از جمله برنامه های آتی این بورس در حوزه عملیات و نظارت برشمرد و گفت: بورس کالا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز آماده یکپارچه‌سازی سامانه‌های معاملات نقدی با پوشش معاملات صادراتی و سپرده کالایی توسط سامانه جامع معاملاتی است و توسعه سامانههای نظارتی مبتنی بر تکنولوژیهای هوش تجاری را به همراه توسعه سرویسهای انتشار اطلاعات در دستور کار خود دارد. وی سپس خاطرنشان کرد: تولید سامانه تحویل الکترونیکی، ایجاد بستر معاملات تحت وب و پیادهسازی مدل کارگزارمحوری در سامانه معاملات آتی، از اقدامات آتی بورس کالا در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات است.

بورس کالا در افق چشم انداز

دکتر سلطانی نژاد در ادامه گفت : بورس کالا در افق چشم انداز، به دنبال دستیابی به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی در منطقه و یکی از گزینه های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری است . مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان افزود: بازنگری در راهبردهای بورس کالا از جمله گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار ، استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار ، مشتری مداری و کیفیت گرایی در ارائه خدمات به ذینفعان و توسعه فعالیت ها جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بین المللی نیز در سال آتی دنبال خواهد شد.

لازم به ذکر است در پایان این نشست این خبری، جلسه پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه شد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها