بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به" آغاز به کار نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه" و "راه اندازی «بازار رسمی طلا» برگ زرینی در کارنامه بورس کالا" اشاره کرد.

نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه آغاز به کار کرد

به گزارش کالاخبر ، در روز ۱۹ فروردین ماه نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه آغاز بکار کرد تا حجم موجودی طلا در خزانه های بورس کالای ایران از ۶ تن عبور کند.

با فعالیت صندوق های سرمایه گذاری طلا، قراردادهای آتی، آپشن و گواهی سپرده کالایی، زنجیره ای از ابزارهای مالی مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد و نیم میلیون نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق صندوق های طلا در بازار گواهی سپرده شمش طلا مشارکت دارند.

از آغاز این بازار تا کنون نزدیک به ۴/۵ تن طلا به ارزش ۱۶ همت در بازار رسمی شمش طلا معامله شده و علاوه بر هموار شدن مسیر رشد تولید و توسعه فعالیت های معادن طلا، شاهد شکل گیری یک بازار امن برای سرمایه گذاری خرد و بدون وجود ریسک های سنتی بازار طلا برای مردم هستیم.

راه اندازی «بازار رسمی طلا» برگ زرینی در کارنامه بورس کالا

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: بورس کالا بازار رسمی مبادلات کالا در ایران است که نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار ارزش معاملات سالانه این بورس است. برای بورس کالا افتخاری است که توانسته بازار رسمی طلا را در بستر خود ایجاد کند.

محمد حسین رحمتی افزود: امروز به جرات می توان گفت که یک بازار رسمی در حوزه طلا داریم که بازیگران آن به راحتی قادرند به منظور پوشش ریسک، معاملات مشتقه و آپشن را با سررسیدهای متنوع داشته باشند.

به گفته وی، مخالفان این بازار کسانی هستند که از رسمی شدن بازار طلا آسیب می بینند. همچنین با راه اندازی بازار گواهی شمش طلا، جنب و جوشی در معادن طلا ایجاد شده است چراکه آن ها توانسته اند طلای خود را در یک بازار رسمی به فروش برسانند و فعالیت های معدنی، عملا سودده شود.

مجید عشقی برای دومین دوره ابقا شد

شورای عالی بورس در نشست روز ۲۰ فروردین ماه که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، پس از استماع گزارش عملکرد ۳۰ ماهه حضور ایشان در سازمان بورس، با اتفاق آرا ریاست «مجید عشقی» را بر سازمان بورس و اوراق بهادار برای دوره دوم به تصویب رساند.

شورای عالی بورس به ریاست «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی بعدازظهر دوشنبه ۲۰ فروردین ماه با تشکیل جلسه و بررسی گزارشات اقدامات و دستاورد های ۳۰ ماهه سازمان بورس، ضمن قدردانی از رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با پیشنهاد اعضا مبنی بر تمدید حکم ریاست سازمان بورس برای دوره ۳۰ ماهه دوم موافقت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها