فرخ آبادی

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا، با تاکید بر این که اوراق سلف، یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای بازارسرمایه است، گفت: بهره‌برداری از اوراق سلف راهبرد برد-برد تولیدکننده و سرمایه‌گذار است.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، مهرداد فرح‌آبادی، درخصوص اهمیت، کاربرد و بازدهی اوراق سلف، گفت: اوراق سلف، یک نوع اوراق بهادار محسوب می‌شود. در زیست بازار سرمایه، جوهر وجودی این اوراق از یکسو، تامین مالی بخش مولد اقتصاد و از سوی دیگر، انتفاع فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بورسی است.

او با بیان این که اوراق سلف، در واقع راهبرد برد-برد تولیدکننده و سرمایه‌گذار است، افزود: اوراق سلف، قراردادی است که بر اساس آن یک محصول، پیش‌فروش و مبلغ آن از خریدار دریافت می‌شود، اما تحویل کالا در آینده و با سررسید مشخص انجام می‌شود. به بیان دیگر، در فرآیند قرداد سلف، منابع لازم تولید از طریق پیش‌فروش کالا تامین می‌شود که روشی کم هزینه در تولید است. همچنین پایین بودن قیمت اولیه کالا در زمان پیش‌فروش بخش جذاب این نوع اوراق، برای سرمایه‌گذاران است. علاوه بر این معمولا تا زمان تحویل کالا، سود مشخصی نزدیک به سود بانکی برای خریدار در نظر گرفته می‌شود.

فرح‌آبادی ادامه داد: فروش قطعی محصول و رفع کسری بودجه ناشر و همچنین اطمینان از تحویل کالا، پاسخ به دغدغه افزایش قیمت مواد اولیه و کسب سود مشخص و تضمین شده برای خریدار، از مهمترین ویژگی‌های این نوع اوراق است.

تفاوت اوراق سلف و سلف موازی

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت بین اوراق سلف و سلف موازی و کمک این ابزار به تامین مالی حوزه‌های مختلف گفت: اوراق سلف، یک محدودیت بسیار مهم دارد. به این ترتیب که خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه ممکن نیست و نقدشوندگی با چالش روبرو است. به همین دلیل، قراردادی تحت عنوان قرارداد سلف موازی طراحی شد که خریدار بتواند در صورت نیاز، اوراق خود را پیش از موعد تحویل، عرضه کند. در واقع خریدار سلف اول می‌تواند دارایی را به شخص دیگری در قالب یک قرارداد سلف ثانویه منتقل کند. این قرارداد سلف ثانویه را سلف موازی می‌گویند. در واقع این نوع از اوراق محدودیت نقدشوندگی اوراق سلف نوع کلاسیک را برطرف و در عین حال سایر مزایای اوراق سلف را نیز دارد.

فرح‌آبادی، گفت: اوراق سلف موازی در بورس‌های انرژی و کالا کاربرد دارد و به تامین مالی صنایع فولادی، معدنی، سیمانی و پتروشیمی کمک می‌کند. بحث‌های دیگری هم در خصوص توسعه ابزار سلف وجود دارد؛ به عنوان نمونه می‌توان به جای پیش فروش خودرو، اوراق سلف منتشر و از این طریق به تامین مالی صنعت خودروسازی کشور کمک کرد.

او در پاسخ به این سوال سنا که آیا این ابزار جای توسعه دارد یا خیر گفت: بدون شک جاده توسعه در همه زمینه‌ها بدون پایان است. به ویژه اینکه بازار سرمایه که یک نهاد اقتصادی ایستا نیست و پیوسته در تحرک است و توقف توسعه در آن معنایی ندارد؛ بنابراین توسعه مستمر ابزارها در این بازار از جمله اوراق سلف امری نیست که بتوان برای آن حد و مرزی مشخص کرد. بکارگیری این ابزار برای تمامی محصولات و صنایع امکان پذیر است و اثرات مثبت زیادی به همراه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها