بورس مسکو

روسیه بعد از چین، دومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است و نقش مهم و اساسی در کنترل بازار طلا در جهان دارد و در حال حاضر، یکی از بزرگترین ذخایر طلا در جهان در اختیار این کشور است.

به گزارش کالاخبر ، علاوه بر معاملات فیزیکی طلا و جواهرات که از سوی سرمایه‌گذاران این حوزه در بازار آزاد انجام می‌شود، معاملات طلا در بستر بازار سرمایه نیز در بورس مسکو (Moscow Exchange) انجام می‌گیرد.

معاملات طلا در این بورس به دو صورت فیزیکی و قراردادهای آتی انجام می‌شود. معاملات نقدی طلا در اکتبر ۲۰۱۳ در این بورس راه‌اندازی شد. معاملات این قراردادها بر حسب گرم بر روبل است و اندازه قراردادها ۱۰ گرم است. ارزش معاملات طلا در بازار نقدی بورس مسکو در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۴۱ تریلیون روبل معادل ۴۶ تن بوده است. در شکل ذیل، نمودار حجم معاملات نقدی شمش طلا در بورس مسکو در سال‌های اخیر نمایش داده شده است.

انعقاد بیش از دو میلیون قرارداد آتی طلا در بورس مسکو

نمودار حجم معاملات نقدی شمش طلا در بورس مسکو در سال‌های اخیر

قراردادهای آتی طلا در بورس مسکو

علاوه بر معاملات نقدی طلا، قراردادهای آتی طلا نیز در بورس مسکو معامله می‌شود. این قراردادها بر حسب دلار بر انس و اندازه هر قرارداد معادل یک انس طلا است. در حال حاضر، ۵ سررسید قرارداد آتی با سررسیدهای یک‌ساله در این بازار معامله می‌شود. شایان ذکر است که معاملات قراردادهای آتی طلا در بورس مسکو به صورت تسویه نقدی است.

در جدول بعد، اطلاعات معاملاتی مربوط به پنج قرارداد آتی طلا در بورس مسکو برای ماه آگوست نشان داده شده و تعداد موقعیت های باز مربوط به تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ بوده است. همان طور که در جدول مشخص شده است، تنها در ماه آگوست ۲۰۲۳ میلادی بیش از دو میلیون قرارداد آتی به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد روبل در بورس مسکو معامله شده است که از عمق بالای بازار قراردادهای آتی طلا در این بورس حکایت دارد.

جدول ۵ – اطلاعات مربوط به معاملات پنج قرارداد آتی طلا در بورس مسکو در ماه آگوست

انعقاد بیش از دو میلیون قرارداد آتی طلا در بورس مسکو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها