شمش طلا

در سال‌های اخیر، ابزارهای مالی متنوعی بر پایه طلا در بازار سرمایه کشور شکل گرفته است که امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بدون نیاز به نگهداری فیزیکی طلا فراهم ساخته است. معاملات ابزارهای مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران در قالب قراردادهای نقدی و مشتقه بر پایه دارایی‌هایی همچون شمش طلا، سکه طلا و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا انجام می‌شود. این معاملات در سه بازار گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های کالایی و بازار مشتقه بورس کالای ایران جریان دارد. در سری گزارش های اخیر، کالاخبر به معاملات طلا در بورس های مطرح جهان پرداخته است و اکنون در این گزارش و همینطور بخش نهم که در آینده منتشر خواهد شد به بررسی ابزار مالی مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران پرداخته می‌شود.

گواهی سپرده سکه بهار آزادی

به گزارش کالاخبر ، یکی از ابزارهای نوین معاملاتی که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده است، گواهی سپرده کالایی است. در بازار گواهی سپرده کالایی، علاوه بر معاملات محصولات کشاورزی و فولادی، کالاهایی همچون سکه طلا و شمش طلا نیز معامله می‌شود.

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده‌ مالکیت دارنده‌ آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن، قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس کالای ایران صادر می‌گردد. گواهی سپرده‌ کالایی انواع مختلفی دارد و بر مبنای نوع دارایی پایه دسته‌بندی می‌شود.

یکی از موفق‌ترین بازارهای گواهی سپرده کالایی، بازار گواهی سپرده سکه بهار آزادی است که از اسفند ماه سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد. در شکل ذیل نمودار ارزش معاملات گواهی سپرده سکه بهار آزادی در بورس کالای ایران به تفکیک سال در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

نگاهی به ابزارهای معاملاتی مبتنی بر طلا در بورس کالا

نمودار ارزش معاملات گواهی سپرده سکه بهار آزادی

حجم بالای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، حاکی از وجود یک بازار عمیق و نقدشونده است. به طور کلی می‌توان مزایای زیر را برای قراردادهای گواهی سپرده سکه بهار آزادی برشمرد:

• معاف از مالیات
• نقدشوندگی بیشتر
• پایین بودن کارمزد معاملات
• قابلیت خرید و فروش به صورت آنلاین
• انتقال سرمایه به بازاری قانونی و شفاف
• از بین رفتن ریسک‌های سرقت و تقلبی بودن سکه فیزیکی

گواهی سپرده شمش طلا

قراردادهای گواهی سپرده شمش طلا در اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در بازار گواهی سپرده کالایی راه‌اندازی گردید. از ابتدای راه‌اندازی قراردادهای گواهی سپرده شمش طلا تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۲، بیش از ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم شمش طلا در بازار گواهی سپرده شمش طلا معامله شده و ارزش معاملات حدود ۷.۳ هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. در جدول ذیل آمار معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه‌اندازی تا آذر سال ۱۴۰۲ نشان داده شده است.

جدول ۱ – آمار معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران

نگاهی به ابزارهای معاملاتی مبتنی بر طلا در بورس کالا

در شکل بعدی، نمودار حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران نشان داده شده است.

نگاهی به ابزارهای معاملاتی مبتنی بر طلا در بورس کالا

نمودار حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا

خرید گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که برخی از آنها به شرح ذیل است:

• مالکیت طلا بدون نیاز به نگهداری فیزیکی
• سهولت خرید و فروش و انجام معامله
• تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری
• امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ایجاد سپر تورمی
• معاملات در بستر بورس و وجود شفافیت و قابلیت اطمینان
• امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها