قرارداد آتی

در دادوستدهای امروز بازار مشتقه بورس کالا ۳ هزار قرارداد آتی و ۳۳ قرارداد اختیار معامله منعقد شد. در این روز بیشترین‌ حجم معامله در بازار آتی برای قراردادهای زعفران نگین بود.

به گزارش کالاخبر ، در دادوستدهای امروز بازار قراردادهای آتی، ۳ هزار و ۲۷۳ قرارداد به ارش ۳۱۲ میلیارد و ۷۴۴ میلیون ریال منعقد شد. در این روز یک هزار و ۱۷۲ دفعه معامله صورت گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز ۳۸ هزار و ۹۹۷ موقعیت تعهدی بود.

در بازار قراردادهای آتی ۲۰۰ خریدار و ۲۰۳ فروشنده حضور داشتند؛ بدین ترتیب در سمت حقیقی‌ها، ۱۹۴ خریدار و ۱۹۹ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۶ خریدار و ۴ فروشنده بودند.

چرا بازار آتی یکی از پرطرفدارین بازارهاست؟

چرا بازار آتی یکی از پُرطرفدارترین بازارها در دنیا است؟

بازار آتی به دلیل این‌ که منافع خریدار و فروشنده کالا را تأمین و فرصت کسب سود را برای نوسان‌گیران نیز فراهم می‌کند، در جهان طرفداران زیادی دارد. می‌توان گفت فعالان این بازار، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱. خریداران کالا: اشخاصی که به کالایی (مثلاً زعفران، زیره، پسته و …) در آینده نیاز دارند و امروز آن را در بازار آتی، با قیمت معین پیش‌خرید می‌کنند.

۲. فروشندگان کالا: اشخاصی که قصد دارند در آینده کالای خود (زعفران، زیره، پسته و …) را به فروش برسانند و امروز می‌توانند به قیمت معین، برای ماه دلخواهی در آینده پیش‌فروش کنند.

۳. نوسان‌گیرها: اشخاصی که قصد خرید و فروش فیزیکی اصل کالا (زعفران، زیره، پسته و …) را ندارند، بلکه می‌خواهند با پیش‌بینی درست روند قیمت کالا، سود سرشاری به دست آورند. بازار آتی به رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند. از یک‌ سو تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و از سوی دیگر، افرادی که تمایل به کسب سودهای کلان با ریسک بالا دارند، می‌توانند با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود برسند.

ویژگی های بازار آتی چیست؟ استقبال چشمگیر از این بازار به دلیل ویژگی‌ها و منافع بسیار آن، می‌تواند سود کلانی را نصیب فعالان این بازار کند.

از این منافع می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • معافیت مالیاتی
  • تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب در اختیار مشتری موجود است
  • امکان برداشت یک‌روزه موجودی از حساب
  • کارمزدهای بسیار پایین
  • امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی
  • واریز روزانه سود و زیان به‌حساب مشتری

همچنین می‌توانیم ب دو مزیت مهم قراردادهای آتی اشاره کنیم که ماهیت این بازار را شکل می‌دهند:

  • وجود اهرم در معاملات: وجود اهرم باعث می‌شود افراد بتوانند با چندین برابر پول در دسترس، در بازار آتی کالا معامله کنند.
  • دوطرفه بودن بازار: این امکان در بازار آتی باعث می‌شود معامله‌گران هم از شرایط صعودی و هم شرایط نزولی بازار به سود برسند.

چرا اهرم مالی بازار آتی برای بورس بازان جذاب است؟ | از اهرم مالی بازار آتی زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهیم با وارد کردن نیرویی کوچک، نتیجه‌ای بزرگ‌تر به دست ‌آوریم. افراد با هوش مالی بالا، همواره به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری با قابلیت اهرمی هستند. اهرم می‌‎تواند با تغییر در زمان، نتیجه نهایی، مواد اولیه یا سرمایه اولیه به سرمایه‌گذاران فرصت ثروتمند شدن بدهد.

در این میان فراموش نکنید که استفاده اشتباه از وضعیت‌های اهرمی می‌تواند منجر به شکست‌های سنگین مالی شود. لذا افرادی با درجه ریسک‌پذیری، هوش و دانش بالاتر همواره به دنبال سرمایه‌گذاری‌های اهرمی هستند.

پُرحجم‌ترین قراردادهای اختیار معامله

در بازار قراردادهای اختیار معامله نیز ۳۳ قرارداد به ارزش ۷۰ میلیون ریال منعقد شد. در این روز تعداد موقعیت‌های باز، ۱۶ هزار و ۴۰۶ موقعیت تعهدی بود. بیشترین حجم معاملات برای صندوق چندکالایی نهال بود.

چرا بازار آتی یکی از پرطرفدارین بازارهاست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها