گواهی سپرده+انبار

در دادوستدهای امروز بازار مالی ۳۵۲ هزار گواهی سپرده کالایی و ۲۸ میلیون واحد صندوق کالایی دست به دست شد. در این روز بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده برای گروه زعفران بود.

به گزارش کالاخبر ، در دادوستدهای امروز بازار گواهی سپرده کالایی ۳۵۲ هزار و ۴۵۷ گواهی سپرده کالایی به ارزش ۹۱۸ میلیارد و ۵۲ میلیون ریال دست به دست شد. در این روز بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده کالایی برای گروه زعفران به میزان ۲۱۶ هزار گواهی سپرده کالایی بود. در معاملات بازار گواهی سپرده کالایی ۸۹۱ دفعه معامله صورت گرفت.

در بازار گواهی سپرده (به جز معاملات شمش طلا) در سمت حقیقی‌ها، ۲۴۲ خریدار و ۱۵۸ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۶ خریدار و ۲ فروشنده حضور دارند.

دارایی‌های معامله شده در بازار گواهی سپرده کالایی

در دادوستدهای بخش صندوق‌های کالایی نیز ۲۸ میلیون و ۹۷ هزار و ۴۱۳ واحد صندوق کالایی به ارزش ۹۰۴ میلیارد و ۴۱۳ میلیون ریال دست به دست شد. در این بخش ۸ هزار و ۱۹۶ دفعه معامله صورت گرفت.

در معاملات صندوق‌ها، در سمت حقیقی‌ها، ۳ هزار و ۴۱۳ خریدار و یک هزار و ۳۷۲ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۲۷ خریدار و ۱۳ فروشنده در بازار حضور داشتند.

صندوق‌های کالایی چگونه کار می‌کنند؟

صندوق های کالایی قابل معامله در بورس کالا تا حدود زیادی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند، با این تفاوت که دارایی تحت مدیریت صندوق، کالایی مشخص، گواهی سپرده آن کالا و یا اوراق مشتقه مبتنی بر آن کالا است.

کارکرد صندوق‌های کالایی به این صورت است که وجوه گردآوری شده را به سرمایه‌گذاری در کالایی بخصوص و اوراق مبتنی بر آن کالا اختصاص می‌دهند. سرمایه‌گذارانی که قصد خرید آن کالا را دارند نیز به جای خرید مستقیم آن، واحدهای صندوق‌های کالایی مبتنی بر آن‌ را خریداری می‌کنند و از افزایش قیمتی آن منتفع می‌شوند.

نکته‌ای که باید بدان توجه داشت این است که در ایران دارایی پایه تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی پذیرش شده در بورس کالای ایران، اوراق بهادار مبتنی بر کالای مورد نظر است. این اوراق بهادار شامل گواهی سپرده کالایی، قرارداد آتی کالایی، قرارداد اختیار معامله کالایی و همچنین قراردادهای سلف موازی استاندارد است.

سرمایه‌گذاری به طور مستقیم مجاز به سرمایه‌گذاری بر کالای مورد نظر به صورت فیزیکی نیستند. به عنوان مثال، در صندوق سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر طلا، روی گواهی سپرده سکه و سایر اوراق مبتنی بر طلا مانند قراردادهای آتی یا اختیار معامله سرمایه‌گذاری می‌شود.

خرید و نگهداری گواهی سپرده‌های کالایی و سایر اوراق بهادار مبتنی بر کالای مورد نظر این ویژگی مثبت را دارد که ریسک‌های خرید و نگهداری کالای فیزیکی را از بین می‌برد. بنابراین ریسک صندوق در مقایسه با خرید مستقیم کالای فیزیکی بسیار کاهش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها